Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Smarta klockor och glasögon ska hjälpa resenärer

Nu kommer de smarta klockorna med stormsteg och öppnar helt nya möjligheter för information till kollektivresenärer. På nyåret släpper Apple sin Apple Watch. Foto: Apple.

Nu kommer de smarta klockorna med stormsteg och öppnar helt nya möjligheter för information till kollektivresenärer. På nyåret släpper Apple sin Apple Watch. Foto: Apple.

Framtidens kollektivresenär kan bara kasta en blick på sitt armbandsur för att få koll på den just för ögonblicket snabbaste resvägen eller bästa bytena. Osäkerheten om man ska hinna eller var man ska stiga av är helt borta. Ett nystartat projekt på VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) ska analysera nyttan för resenärer med nya bärbara kommunikationslösningar, som exempelvis smarta klockor. Målet är att ta fram ett navigationssystem anpassat för kollektivtrafiken.

Framtidens kommunikationslösningar är redan här i liten bärbar paketering som exempelvis armband eller glasögon. Lättburna och snabba med att leverera aktuell information kan de vara till nytta för resenärer i kollektivtrafiken.

Problemet är att de enbart ger information om ett färdmedel i taget, men också att annan viktig informationen saknas.

– Utgångspunkten är olika bärbara informations -och kommunikationslösningar som finns idag eller är nära att lanseras, som till exempel Google Glass eller smartwatch, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

En smartwatch kan koppla upp sig mot internet, använda GPS:en och byta information med olika appar. Du kan stå på en fullsatt buss och kolla vilket alternativ som just för tillfället är den snabbaste resvägen, utan att behöva gräva efter mobilen i väskan. Nästa steg är att ta fram lösningar riktade mot kollektivtrafik.
 
– Målet är att ta fram ett navigationssystem anpassat för kollektivtrafiken. Ett system som tar hänsyn till hela resan, är lika lätt att hantera som bilens navigationssystem och även stödjer köp av biljett eller vägleder till rätt plattform, säger Sonja Forward.

Med hjälp av intervjuer, fokusgrupper och samarbeten med experter ska forskarna identifiera olika användargrupper och deras informationsbehov. Grupperna kommer att baseras på faktorer som exempelvis ålder, kön och särskilda behov.

Därefter kommer man i samarbete med andra intressenter, bland annat kollektivtrafikbolag, att utveckla ett navigationssystem för att underlätta för resande i kollektivtrafik. Vilket i sin tur kan få fler att välja att oftare resa kollektivt.

Projektet, kallat Guide2Wear, är en del av ett större EU-projekt och kommer att redovisas tidigast i september 2016.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)