Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris dansade in med nya bussar

När muren rasade på IAA trädde två nya Solaris Urbino fram. Foto: Ulo Maasing.

När muren rasade på IAA trädde två nya Solaris Urbino fram. Foto: Ulo Maasing.

Busstillverkaren Solaris, som har haft stora framgångar på den svenska marknaden, lanserade på onsdagen den nya generationen av företagets stadsbuss Urbino. Och det skedde med en dans. Sin vana trogen vid nylanseringar satsade Solaris på något annorlunda, den här gången på en ung dansgrupp som avslutade sitt framträdande på IAA-mässan i Hannover med att riva två murar som dolde nya Urbino.

Nya Solaris Urbino lanseras från början såväl i 12- som 18-metersversioner och fler versioner kommer efterhand. På IAA visas båda versionerna utrustade med euro 6-motorer.

Enligt tillverkaren är nya Urbino inte bara en ansiktslyftning utan en helt ny konstruktion som är tänkt för alla typer av drivlina: diesel, gas, hybrid, helt elektrisk. Och som trådbuss.

För bussar i euro 6-utförande tar Solaris emot beställningar redan nu. Serieproduktionen inleds i början av nästa år.

Samtliga modeller kan fås i såväl låggolvs- och lågentréutförande.

Nya Solaris Urbino har kvar den karakteristiska framrutan, men mjukare kurvad. Foto: Ulo Maasing.

Nya Solaris Urbino har kvar den karakteristiska framrutan, men mjukare kurvad. Foto: Ulo Maasing.

Ny front
Nya Urbino har fått en ny design. Solaris´ karakteristiska frontruta som är nerdragen på högra sidan har man behållit, men den följer nu en ny, mjukare kurvning som helt ändrar frontens karaktär till ett mjukare och vänligare utseende.

Dörrarna är bredare än tidigare och den konventionella designen har blivit djärvare och mer dynamisk. Foto: Ulo Maasing.

Dörrarna är bredare än tidigare och den konventionella designen har blivit djärvare och mer dynamisk. Foto: Ulo Maasing.

Detta kontrasterar mot utseendet från sidan som har blivit kantigare men samtidigt mer dynamiskt utseende. Linjerna känns betydligt djärvare och modernare än den tidigare ganska traditionella, för att inte säga mesiga designen.

Det lite kantigare utseendet har gjort det möjligare för konstruktörerna att minska bussens vikt. Likaså har nya Urbino en ram som också den är lättare än på föregångaren vilket har gjort bussen avsevärt lättare samtidigt som man enligt tillverkaren har vunnit en ordentligt robust konstruktion.

Nya Solaris Urbino ser betydligt tuffare ut än föregångaren. Foto: Solaris.

Nya Solaris Urbino ser betydligt tuffare ut än föregångaren. Foto: Solaris.

Solaris uppger också att service och underhåll har förenklats i jämförelse med föregångaren. Karossplåtarna är fastskruvade vilket gör det lätt att snabbt byta ut plåtar vid eventuella plåtskador. Luckorna kan nu öppnas i 170 grader, 40 grader mer än tidigare.

I dieselutförande erbjuds nya Urbino antingen med DAF:s nya MX-11 (PACCAR) eller med Cummins ISB6.7E6. För gasdrift erbjuds Cummins ISLG8.9E6.

Den minskade vikten innebär naturligtvis också minskad bränsleförbrukning – i genomsnitt en liter per 100 kilometer enligt Solaris.

Tystare
Tyngden är bättre fördelad än tidigare genom att tyngdpunkten har förskjutits framåt i bussen och den tyngd som vilar på drivaxeln har minskats. Det ger i sin tur ökad passagerarkapacitet.

Ljudnivån inne i bussen (vi talar nu om diesel i euro 6-utförande) har minskat. Bredare dörrar gör på- och avstigning snabbare. Standardbredden är 1230 millimeter, men som alternativ kan man få bussen med 20 millimeter bredare dörrar. Samtidigt är bussen lägre än föregångaren. Höjden varierar mellan 1970 och 2000 millimeter.

Förarplatsen är fem centimeter högre än på dagens Urbino. Det kan låta lite, men ger föraren en avsevärt bättre sikt. För innerbelysningen används LED-lampor. LED är också ett alternativ för ytterbelysningen, men där finns också halogenstrålkastare eller xenonstrålkastare som valmöjlighet.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: IAA, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)