Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Van Hool i budgetversion och med Volvolook

Tittut! Van Hool avtäckte sin nya EX-serie på IAA på onsdagen. Foto: Ulo Maasing.

Tittut! Van Hool avtäckte sin nya EX-serie på IAA på onsdagen. Foto: Ulo Maasing.

En av de stora bussnyheterna på en i övrigt relativt nyhetsfattig IAA-mässa var lanseringen av Van Hools nya EX-serie. Det är en turistbusserie i budgetklassen. Initialt lanseras EX i två höjder och tre längder och serien ligger ett par snäpp under Van Hools traditionella turistbussar, både när det gäller utrustning och pris.EX är främst tänkt för enklare turist- och beställningstrafik men också för expressbusstrafik och regionaltrafik. Under hösten startar serieproduktionen på Van Hools nya fabrik i Skopje, Makedonien.

Design och utvecklingsarbete har däremot gjorts hos Van Hool i Koningshooikt i Belgien. Därifrån kommer också försäljnings- och eftermarknadsarbetet att ledas.

På mässan visar Van Hool EX i två tvåaxliga versioner. Foto: Ulo Maasing.

På mässan visar Van Hool EX i två tvåaxliga versioner. Foto: Ulo Maasing.

På IAA i Hannover premiärvisar Van Hool EX-serien i två utföranden, EX15H och EX16M. Båda är tvåaxliga och inledningsvis kommer EX bara att finnas i tvåaxligt utförande men treaxliga versioner följer.

EX15H är 3805 mm hög, 12,48 meter lång och har en hjulbas på 6,01 meter. EX16M är lägre, 3675 mm hög, 13,26 meter lång och har en hjulbas på 6,79 meter.

Bakpartiet på EX har ett karakteristiskt utseende. Foto: Ulo Maasing.

Bakpartiet på EX har ett karakteristiskt utseende. Foto: Ulo Maasing.

Exteriören präglas av en elegant enkelhet, men fronten har tack vare strålkastarnas utformning en påtaglig Volvolook.

Interiören på utställningsbussarna är mera av typen linjevagn/expressbuss än tjusig turistbuss. Men interiören kan anpassas till kundens behov, från linjevagn med rullstolsplats eller skolskjutsutförande till turist- och beställningstrafik.

Föraren har gott om utrymme eftersom Van Hool har valt att göra frampartiet 10 centimeter längre.

Det gör också att guideplatsen blir rymligare. Nyutvecklade backspeglar innebär att föraren kan se hela bussens sida och front utan döda vinklar.

Instrumentbrädan är helt ny.

Inrfedningen på utställningsbussarna är av typen enklare turist- och beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Inrfedningen på utställningsbussarna är av typen enklare turist- och beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på EX är rymligare och har en nyutvecklad instrumentpanel. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på EX är rymligare och har en nyutvecklad instrumentpanel. Foto: Ulo Maasing.

 

Som tillval kan EX fås med en bred mittdörr utrustad med rullstolslyft, toalett, sovkabin för föraren och kök i olika utföranden.
Som standard har EX Paccar/Dafs motor MX11 och manuell växellåda, men ZF AStronic och ZF Ecolife finns som alternativ.

Taggat som: ,

Categorised in: IAA, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)