Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen vill minska BRT-krångel

Sveriges Bussföretag vill att det ska bli grönt för bussar som är upp till 24 meter långa utan särskild prövning av Transportstyrelsen. Foto: Karl-Johan Hjertström.

Sveriges Bussföretag vill att det ska bli grönt för bussar som är upp till 24 meter långa utan särskild prövning av Transportstyrelsen. Foto: Karl-Johan Hjertström.

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag vill att regeringen ändrar trafikförordningen för att bli av med en del av krånglet med långa bussar för BRT-system (superbussar). Sveriges Bussföretag pekar i ett remissyttrande till näringsdepartementet på att det på olika håll i Sverige pågår en planering för BRT-lösningar i kollektivtrafiken. Men för att nå en hög kapacitet kan det ibland behövas långa bussar, till exempel dubbelledbussar som är högst 24 meter långa. Att införa sådana är dock krångligt och tidsödande.

Idag kan Transportstyrelsen efter ansökan bevilja tillstånd för bussar som är längre än 18,75 meter genom att utfärda en särskild föreskrift. Det har man till exempel gjort för Malmö kommun i samband med att MalmöExpressen introducerades.

– Men den här handläggningen är tidskrävande och kan ta upp till ett år, skriver Sveriges Bussföretag.

Man föreslår istället att trafikförordningen ändras så att upp till 24 meter långa bussar blir tillåtna utan att Transportstyrelsen behöver göra en särskild tillståndsprövning.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)