Nu är utslagningen bland de tyska expressbussföretagen i full gång. Flera företag som startats under de senaste två åren har redan försvunnit, även resursstarka. Det senaste offret är en av de verkliga pionjärerna i tysk expressbusstrafik, DeinBus.de som nu har begärts i konkurs.
Företaget var inte någon av de stora aktörerna på marknaden, men banade ändå väg för marknadsöppningen för expressbussar i Tyskland. Det var den första januari 2013 som marknaden för långväga busstrafik öppnades i Tyskland. Innan dess hade det varit förbjudet för bussföretag att konkurrera med järnvägen.
DeinBus.de grundades av tre studenter som innan marknadsöppningen hade tagit strid med de tyska statsbanorna, Deutsche Bahn, för att få köra buss parallellt med den skyddade järnvägen. När marknadsöppningen sedan blev en realitet satsade Deutsche Bahn via flera varumärken på just expressbusstrafik och bidrog därmed till att slå ihjäl pionjärerna DeinBus.
Som en följd av marknadsöppningen formligen exploderade expressbussmarknaden i Tyskland. En rad företag växte fram, samtidigt som biljettpriserna pressades i botten. Och nu, mindre än två år efter avregleringen är utslagningen i full gång.
Nyligen kastade det första större expressbussföretaget i Tyskland, city2city (ägt av brittiska transportjätten National Express) in handduken.
En av de aktörer som satsade stort på expressbussar var den tyska bilistorganisationen ADAC som slog sig samman med Deutsche Post (den tyska posten) för att bygga upp ett mycket stort expressbussnät. Nu hoppar ADAC av bussatsningen, även om Deutsche Post har beslutat sig för att fortsätta köra expressbussar.
Annorlunda lät det när ADAC gav sig in i satsningen.
ADAC:S styrelseordförande , Karl Obermair, betecknade liberaliseringen av den långväga busstrafiken som en av de viktigaste trafikpolitiska åtgärderna i Tyskland under senare år.
Obermair, som alltså är ordförande i Europas största bilistorganisation, klämde sedan till med att ”ett attraktivt linjenät med expressbussar för medborgarna öppnar ett nytt och framför allt prismässigt gynnsamt alternativ till personbilar, tåg och flyg.”
Han talade också om ”en jättechans för våra medlemmar”.
– För ADAC är det helt följdriktigt att tillsammans med Deutsche Post göra ett företagsmässigt och långsiktigt insteg på marknaden för långväga busstrafik, förklarade Obermair.
När man nu drar sig ur motiverar man det med affärsriskerna.
Lämna ett svar