Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyskt expressbussbolag storhandlar Scania

Tyska expressbussföretaget Postbus har beställt ytterligare 60 Scania OmniExpress. Foto: Scania.

Tyska expressbussföretaget Postbus har beställt ytterligare 60 Scania OmniExpress. Foto: Scania.

Det tyska expressbussföretaget Postbus har beställt 60 treaxliga Scania OmniExpress till sin växande expresstrafik. Sedan tidigare har Postbus 60 OmniExpress i vagnparken. Företaget är ett av de expressbussföretag som startat sedan marknaden för långväga busstrafik i Tyskland avreglerades för snart två år sedan. Företaget har hittills ägts gemensamt av den tyska posten och bilistorganisationen ADAC, men som vi nyligen rapporterade har ADAC beslutat sig för att lämna sitt ägande.

Hälften av bussarna ska levereras under våren, den andra hälften efter nästa sommar. Produktionen sker vid Scanias fabrik i Lahtis, Finland.

Rutger Hörndahl, chef för bussmarknad vid Scania-Bilar Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Rutger Hörndahl, chef för bussmarknad vid Scania-Bilar Sverige. Foto: Ulo Maasing.

– Priset har naturligtvis varit viktigt för affären, men flexibiliteten i vår produktion av OmniExpress har också varit en faktor som vägt tungt, förklarar Rutger Hörndahl, chef för Scanias bussmarknad.

Som ett exempel på det nämner han dörrplaceringen 1+0+1 på bussarna. Det gör att bussarna får ett mycket stort bagageutrymme mellan framaxel och främre bakaxel. I passagerarutrymmet finns toalett och pentry längst bak.

Bussarna har också inbyggt underhållningssystem som är levererat av flygbolaget Lufthansa och internet ombord som också erbjuder resenärerna innehåll, inte bara uppkoppling.

– Huvudidén från Postbus´ är att inte bara ta vad som erbjuds på marknaden utan att utgå från vad man själv vill ha, säger Rutger Hörndahl.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)