Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bränslecellsbussar byggs om för diesel

Bussar från BC Transit. Företaget vill nu bli av med en av världens största flottor av bränslecellsdrivna bussar. Foto: BCTransit.

Bussar från BC Transit. Företaget vill nu bli av med en av världens största flottor av bränslecellsdrivna bussar. Foto: BCTransit.

En av de största bränslecellsdrivna bussflottorna i världen som körs i reguljär kollektivtrafik är på väg att avvecklas. Vätgasdrivna bussar ska ersättas med dieseldrivna. Det är kollektivtrafikföretaget BC Transit i den kanadensiska delstaten British Columbia som enligt det kanadensiska TV-bolaget CBC planerar att göra sig av med sina 20 bränslecellsbussar.

Bussarna anskaffades av BC Transit som ett led i att visa upp bränslecellstekniken i samband med vinter-OS i Whistler år 2010.

Nu vill BC Transit göra sig av med bussarna eller bygga om dem för dieseldrift eller för något annat drivmedel. Sedan ett antal månader står bussarna i garage efter att bara ha varit i trafik omkring 200 000 kilometer var.

Anledningen till att BC Transit vill göra sig av med bussarna är att de är alldeles för dyra i drift.

För att få igång trafiken med de 20 bränslecellsbussarna bidrog den federala regeringen med 45 miljoner kanadadollar (ca 295 miljoner SEK) och delstatsregeringen i British Columbia med iika mycket.

Enligt Burnaby’s Ballard Power Systems, so tillverkar bränslecellsmotorer är driftskostnaderna för bränslecellsbussarna mer än dubbelt så höga som för dieselbussar.

Ur avgasröret på bränslecellsbussarna kommer endast vattenånga, men ett av problemen för BC Transit är att vätgasen produceras i Quebec, mer än halvvägs genom Kanada, och flakas därifrån.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)