Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Det kan bara bli sämre med Arriva

Arriva får hård kritik för de nerdragningar man gjort av busstrafiken i norra Storstockholm. Foto: Arriva.

Arriva får hård kritik för de nerdragningar man gjort av busstrafiken i norra Storstockholm. Foto: Arriva.

I mitten av december gjorde Arriva mycket stora nerdragningar i busstrafiken på nästan alla busslinjer i norra Storstockholm.Nerdragningarna har mötts av kraftiga protester från såväl resenärer som kommunpolitiker. Mot bakgrund av de stora nerdragningarna har Jan-Åke Bosell, Vi Resenärer, skrivit detta inlägg.

Veckan före jul införde Arriva en vintertidtabell som innebär kraftigt försämrad service bl. a på linje 114, Alvik- Minneberg-Alvik. På denna linje har trafiken på vardagskvällarna dragits ned från tre avgångar i timmen till två. På lördagar och söndagar har trafiken mellan 10.00 och 18.00 halverats från fyra avgångar i timmen till två. Detta är ett initiativ som Arriva har tagit på egen hand men som godkänts av SL.

Arriva Sverige AB ägs av Schenker International AB som i sin tur ingår i en koncern som ytterst ägs av det tyska tågbolaget, Deutsche Bahn, med säte i Berlin.

Arriva vann 2012 en mycket stor upphandling av trafik i Stockholm och i slutet av det året tog de över busstrafiken och spårvagnstrafiken i västerort, trafiken på Saltsjöbanan och viss övrig trafik i länet.

Arriva klarade inte övertagandet av trafiken. Det blev en katastrof för tusentals resenärer genom inställda och försenade turer. Bolaget har senare fått betala 174 miljoner kronor till SL för detta schabbel.

Arrivas verksamhet gick med stor förlust under 2013. Man var
tvungen att upprätta en kontrollbalansräkning för att undvika konkurs. För helåret uppgick förlusten till 383 mkr. I maj i år fick de ett koncernbidrag på 740 miljoner kronor.

I årsredovisningen skriver styrelsen att detta bidrag säkerställer driften i år men inget sägs om verksamheten under kommande år.

Arriva motiverar neddragningen med att de inte fått den resandeökning som de förväntat sig. De skriver också att de inte ser någon dramatik i neddragningen.

För oss resenärer är det däremot stor dramatik att turtätheten minskar från en avgång i kvarten till en i halvtimmen inför en storhelg och under vintern när många önskar ta bussen i stället för bilen.

Ägarna kommer givetvis att kräva tillbaka de pengar de satt in i busstrafiken i Stockholm. Det betyder att vi resenärer har flera neddragningar av turer och annan försämring av servicen att vänta under den närmaste tiden.

Vi frågar oss om kollektivtrafik ska bedrivas av företag med lönsamhetsproblem och med ägare som sitter långt ifrån den plats där verksamheten sker. Vilket intresse har de styrande i Berlin för oss resenärer i Stockholm?

Arriva har redan mött kritik i lokalpressen för neddragningarna och vi hoppas att denna bakgrundsbild ska få ansvariga politiker att nu reagera.

Jan-Åke Bosell

Vi resenärer

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Jag jobbar arriva och har jobbat nastan alla företag som har kört sl arriva är dåligaste dem har inte buss som mår bra mycket trafikföra

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)