Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dubbelledad elbuss på gång från Solaris

Tillsammans med de tekniska högskolorna i Warszawa och Poznan utvecklar Solaris en dubbelledad, 24 meter lång elbuss. Bild: Solaris.

Tillsammans med de tekniska högskolorna i Warszawa och Poznan utvecklar Solaris en dubbelledad, 24 meter lång elbuss. Bild: Solaris.

Tillsammans med de tekniska högskolorna i Warszawa och Poznan utvecklar busstikllverkaren Solaris nu en eldriven, dubbelledad buss. Nyligen levererade Solaris två 18,75 meter långa eldrivna elbussar till Hamburg och lokaltrafiken där, Hamburger Hochbahn. Men nu vill Solaris gå vidare och utveckla en ännu mer kapacitetsstark elbuss.

– Vi arbetar på en dubbelledad, 24-metersbuss som drivs med elmotorer. Batterierna kommer att laddas via antingen en extern strömkälla eller genom bränsleceller monterade på bussen, säger Dariusz Michalak, vice vd för Solaris Bus & Coach.

– Det är inte bara den extremt avancerade tekniken som gör den här prototypen unik, utan också dess ovanliga längd. Vårt mål är att skapa ett helt emissionsfritt stadstrafikfordon. Den här bussen kan konkurrera med en spårvagn tack vare sin ovanligt stora passagerarkapacitet.

Totalt satsar parterna och den polska staten tre miljoner euro (ca 28 miljoner SEK) på utvecklingsprojektet. Projektet ska pågå fram till år 2016.

– Vi är nu i slutskedet av utvecklingsarbetet och kommer snart att bygga en prototyp som sedan ska gå igenom en serie tester.

Enligt Solaris har man redan mötts av ett stort intresse för den nya bussen, i synnerhet från tyska och skandinaviska operatörer.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)