Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafiklagens flaggskeppslinje går i graven

Mediaintresset var stort när Veolias Nacka-Kistalinje invigdes i januari 2012. Tre år senare går linjen i graven. Foto: Ulo Maasing.

Mediaintresset var stort när Veolias Nacka-Kistalinje invigdes i januari 2012. Tre år senare går linjen i graven. Foto: Ulo Maasing.

Efter tre år upphör den privata arbetspendlarlinjen Nacka-Kista. Busslinjen startades den 15 februari 2012 av People Travel Group, en del av Veolia Transport, som en av de första kommersiella linjerna efter det att marknaden avreglerats i januari 2012. Linjen är den som sannolikt har överlevt längst av de regionala busslinjer i landet som startades med stöd av den nya kollektivtrafiklagen. Den har varit något av ett flaggskepp för den förra regeringen och dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd.

Nacka-Kista linjen är en av få kommersiella busslinjer som har startas efter avregleringen 1 januari 2012. Linjen startades eftersom kollektivtrafiken var dåligt utvecklad mellan Nacka och Kista. Trafiken är anpassad för de som bor i Nacka och arbetar i Kista.

–  Tyvärr tvingas vi nu lägga ner linjen Nacka-Kista linjen. Vi har inte fått det antal resenärer som behövs för att få linjen att gå runt, säger John Strand, affärsområdeschef för Kommersiell trafik, Veolia Transport. Vi har hela tiden haft en svagt positiv utveckling men dessvärre räcker det inte för att vi ska kunna driva trafiken vidare.

Ambitionen med linjen var att erbjuda kollektivtrafik som innebar tidsbesparing och ökad komfort genom att få en direktresa med möjlighet att arbeta ombord på bussen. Av de resenärer som idag åker med Nacka-Kista linjen har 32 procent övergett bilen för att istället åka kollektivt.

– Det har varit tufft att som kommersiell aktör attrahera resenärer. Betalningsviljan för att resa kollektivt, utan skattesubvention, är en anledning. En annan är att det för den skattesubventionerade trafiken finns informationskanaler som vi inte har fått tillgång till, avslutar John Strand.

Fram till och med den 30 januari går Nacka-Kista linjen som vanligt. Bussarna trafikerar måndag till fredag med tre turer mot Kista på morgonen och mot Nacka på eftermiddagen för att passa arbetspendlarnas tider. På bussen erbjuds gratis wifi för att underlätta för den som önskar jobba ombord. Även cykel kan tas med för den som behöver ta sig vidare efter bussresan. Mer information om resväg och priser finns på www.nacka-kista.se

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)