Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Värmlandstrafik invigde knutpunkt med park-and-ride på Hammarö

Värmlandstrafiks vd Lars Bull, styrelseordförande Per-Inge Lidén och Hammarös kommunalråd Leif Sandberg invigde bytespunkten vid Jonsbol på Hammarö. Foto: Värmlandstrafik.

Värmlandstrafiks vd Lars Bull, styrelseordförande Per-Inge Lidén och Hammarös kommunalråd Leif Sandberg invigde bytespunkten vid Jonsbol på Hammarö. Foto: Värmlandstrafik.

Värmlandstrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Värmland, invigde på fredagsförmiddagen den nya bytespunkten vid Jonsbol på Hammarö. Där kommer från och med söndag alla Värmlandstrafiks linjer i Hammarötrafiken att mötas. Tack vare bytespunkten får Hammarö i praktiken sin egen lokaltrafik.

Vid bytespunkten Jonsbol möts alla linjer i Värmlandstrafiks 900-system, det vill säga den så kallade  Hammarötrafiken. Det är dels de fasta linjerna 900, 901, 902, 904, 911, 913 och dels de anropsstyrda linjerna 911, 912, 913 och 914. Här kan resenärerna  byta linje och färdriktning eller färdmedel.

Bytespunkten kan också användas för byte mellan länsfärdtjänst/sjukresa och ordinarie linjetrafik.

Bytespunkten är även tänkt att stimulera park-and-ride, att resenären parkerar bilen kostnadsfritt och tar bussen sista biten in till Karlstad. Bilparkeringen är utformad så att den kan utökas om efterfrågan ökar.

I tidtabellen finns tid inlagd för byten mellan olika fordon. Bytespunkten är också anpassad för personer med funktionsnedsättning inom rörelse, syn eller hörsel. Där kan man köpa biljett i automat och få realtidsinformation.

Resenären kan också parkera din cykel under tak.

– För att öka resenärernas trivsel spelar vi musik i högtalare på bytespunkten, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull.

Så ser busslinjerna på Hammarö ut från och med den 14 december. Alla möts i Jonsbol.

Så ser busslinjerna på Hammarö ut från och med den 14 december. Alla möts i Jonsbol.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)