Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Megabus blir allt mer mega – bryter in i Tyskland

Megbus.com tar nu upp konkurrensen med de tyska expressbussföretagen. Foto: Stagecoach.

Megbus.com tar nu upp konkurrensen med de tyska expressbussföretagen. Foto: Stagecoach.

Stagecoachägda expressbussföretaget megabus.com etablerar sig i allt fler länder. Företaget har nu etablerat en ny linje mellan Bryssel, Köln, Frankfurt, Stuttgart och München. Det är megabus´ första etablering i Tyskland. Etableringen välkomnas knappast av de tyska expressbussföretagen som lider av pressad ekonomi i kölvattnet av den redan tidigare knivskarpa konkurrensen på expressbussmarknaden i landet.

I likhet med övriga marknader där megabus.com är verksamt erbjuder företaget extremt låga priser. Biljetterna kostar från en euro, ca 9 kronor, plus bokningsavgift. Den nya linjen trafikeras av tre Van Hool Astromega dubbeldäckare.

Megabus.com lanserades av transportjätten Stagecoach i Storbritannien år 2003. Då använde man sig av dubbeldäckare för förortstrafik som Stagecoach hade fått över sedan man dragit sig ur marknaden i Hongkong. 2006 etablerade sig företaget i USA och senare även i Kanada där man liksom i Europa har haft en stark tillväxt.

2012 tog megabus.com steget ut på kontinenten från sin brittiska hemmamarknad. I Europa trafikerar man nu bland annat Paris, Amsterdam, Bryssel, Gent, Antwerpen, Toulouse, Barcelona, Bryssel, Lille och Luxemburg.

Megabus.com ägs av den brittiska transportjätten Stagecoach som grundades av Sir Brian Souter och hans syster Ann Gloag. Souter är idag styrelseordförande för Stagecoach Group.

Genom sitt investmentbolag Souter Investments äger Souter även det snabbt expanderande expressbussföretaget PolskiBus i Polen och är huvudägare till det finska expressbussföretaget OnniBus.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)