Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförare åtalas för smäll med häcken

En stor del av skladorna på boggiebussar inträffar på höger sida av bussens bakparti. Bakpartiet kan svänga långt in på trottoaren. Nu har en bussförare i Stockholm åtalats för att med bakpartiet på bussen ha rammat ett par med barnvagn. Bussen på bilden har inget samband med olyckan. Foto: KGK.

En stor del av skadorna på boggiebussar inträffar på höger sida av bussens bakparti. Bakpartiet kan svänga långt in på trottoaren. Nu har en bussförare i Stockholm åtalats för att med bakpartiet på bussen ha rammat ett par med barnvagn. Bussen på bilden har inget samband med olyckan. Foto: KGK.

En bussförare i Stockholm har åtalats för att med bakpartiet på den boggiebuss hon körde ha rammat två personer med barnvagn. Paret stod vid ett övergångsställe och väntade när de fick en kraftig smäll av bussens bakparti, skriver lokaltidningen Mitti.

Bussen var en boggiebuss ägd av Keolis och gick i trafik för SL. Olyckan inträffade vid Liljeholmsvägen i södra Stockholm när bussen startade och gjorde en u-sväng för att köra till depå. Bakpartiet svängde då in över den plats där paret med barnvagn stod. Barnet klarade sig utan skador, medan båda föräldrarna skadades.

Bussföraren är nu åtalad för vårdslöshet i trafik. Hon nekar till brott.

Drygt en fjärdedel, 27, procent av skadorna på boggibussar sker idag på höger bakparti.  Det konstaterar buss- och tågoperatören Arriva i Sverige som tillsammans med KGK har tagit fram ett system med en sidokamera som ger busschauffören kontroll över bussens bakparti vid svängar. Vi har redan i höstas rapporterat om systemet.

När föraren gör fullt rattutslag vid en busshållplats går bakpartiet in hela 140 centimeter över trottoaren, konstaterar man på Arriva och KGK.

– Står man med en barnvagn på en busshållplats så är klämrisken mot busskuren stor. Vi har knuffat omkull folk, framförallt i trånga terminaler där det är snävt att svänga ut. Sedan är det de materiella skadorna. Höger bakparti står för 27 % av alla våra plåt- och lackskador på bussarna, säger Torbjörn Törner, verkstadschef på Arriva och initiativtagare till projektet med sidokamera.

Tillsammans med KGK har Arriva tagit fram en lösning på problemet.

Systemet premiärvisades på Persontrafikmässan i Stockholm i slutet av oktober förra året.

Tidigare hade Keolis många boggiebussar i trafik i Stockholms innerstad, men dessa har man nu flyttat till linjer utanför innerstaden.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)