Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kamerasystem ger bussförare bättre koll på häcken

Ett nytt kamerasystem ska minska olycksrisk och skador med utsvängande bakparti på boggibussar. Foto: KGK.

Ett nytt kamerasystem ska minska olycksrisk och skador med utsvängande bakparti på boggibussar. Foto: KGK.

Drygt en fjärdedel, 27, procent av skadorna på boggibussar sker idag på höger bakparti. Det konstaterar buss- och tågoperatören Arriva i Sverige som nu tillsammans med KGK har tagit fram ett system med en sidokamera som ger busschauffören kontroll över bussens bakparti vid svängar.

När föraren gör fullt rattutslag vid en busshållplats går bakpartiet in hela 140 centimeter över trottoaren, konstaterar man på Arriva och KGK.

– Står man med en barnvagn på en busshållplats så är klämrisken mot busskuren stor. Vi har knuffat omkull folk, framförallt i trånga terminaler där det är snävt att svänga ut. Sedan är det de materiella skadorna. Höger bakparti står för 27 % av alla våra plåt- och lackskador på bussarna, säger Torbjörn Törner, verkstadschef på Arriva och initiativtagare till projektet med sidokamera.

Tillsammans med KGK har Arriva tagit fram en lösning på problemet.

Strax framför den bakre dörren på bussen har man monterat en kamera. Från kameran går bilden till en skärm som sitter till vänster om förarplatsen. När chauffören lägger i vänster blinker tänds skärmen och visar bussens bakre parti med en tydligt uppritad säkerhetszon.

Föraren kan enkelt bedöma om det finns risk för att köra på en person eller ett föremål. Skärmen slocknar automatiskt när blinkern slås av eller när bussen kommer upp i en förutbestämd hastighet. Allt för att undvika att föraren distraheras.

–  Det är ett grundläggande krav från oss att skärmen ska vara ett hjälpmedel och inte något som stör i arbetsvardagen, säger Torbjörn Törner.

De flesta av företagets förare har nu gått en utbildning i hur man använder verktyget. Inom kort finns systemet monterat på Arrivas samtliga 210 boggibussar i Stockholmsområdet.

– Det här är ett banbrytande och vägledande projekt. Om Arriva kan visa att reparationskostnader och onödiga personskador minskar, att man rentav kan undvika dödsfall, tror och hoppas jag att alla andra bussägare kommer vilja följa efter, säger Hans Björklund, produktchef på KGK.

KGK har fortsatt att utveckla systemet. Redan nu går det att koppla in en kamera och se döda vinkeln vid höger framhjul. Bilderna från döda vinkeln, liksom bilderna från en eventuell backkamera, visas i den befintliga skärmen på förarens vänstra sida.

Keolis, som kör busstrafiken i Stockholms innerstad, har valt att flytta sina boggibussar från innerstaden till sin trafik på Lidingö.

Systemet premiärvisas på Persontrafik på Stockholmsmässan i Älvsjö den 28 – 30 oktober.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)