Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Frånåkta passagerare och mobilpratande förare stör mest

De här passagerarna med en av Växjös stadsbussar har ingen anledning till missnöje. Foto: Mats Samuelsson.

De här passagerarna med en av Växjös stadsbussar har ingen anledning till missnöje. Foto: Mats Samuelsson.

Nästan hälften av de klagomål som i år har kommit in om stadsbussarna i Växjö gäller resenärer som anser sig ha blivit frånåkta. Bussen har helt enkelt kört förbi hållplatsen där de stått och väntat. Det skriver Smålandsposten som har granskat de klagomål som har kommit in på stadsbusstrafiken i Växjö.

Det näst vanligaste klagomålet gäller förare som sms:ar eller talar i mobiltelefon medan de kör och det tredje vanligaste klagomålet gäller att bussen inte håller tiden, framför allt att bussen kör före tidtabellstid.

Patrik Tidåsen, trafikchef på Länstrafiken Kronoberg säger att klagomålen om att resenärer blir frånåkta troligen ofta handlar om missförstånd mellan förare och resenär.

– Många hållplatser trafikeras av flera linjer och resenären måste då visa för föraren att han eller hon vill åka med just den bussen, säger han till Smålandsposten.

När det gäller mobiltelefonanvändning är det inte tillåtet att använda telefon under körning. Om det gäller arbetsrelaterade samtal är policyn att föraren först ska stanna bussen.

Det är knappast någon flod av klagomål som kommer från stadsbussresenärerna i Växjö. Hittills i år har 58 klagomål letat sig fram till Länstrafiken Kronoberg.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)