Skånetrafiken är hård i sin kritik av Nettbuss´ hantering av alkolåsen vid depån i Hässleholm, som Aftonbladet avslöjade och som vi tidigare skrivit om. ”Allvarligt” och ”avtalsbrott” är ord som Skånetrafiken använder i sin kritik av Nettbuss.
– Vi ser mycket allvarligt på händelsen i Hässleholm och tar helt avstånd från Nettbuss agerande, det är helt oförenligt avtalsmässigt, säger Maria Holmgren, tillförordnad trafikdirektör för Skånetrafiken.
– Likaså är det helt oacceptabelt ur ett säkerhetsperspektiv. Vi vill erbjuda våra kunder en trygg och säker resa och vi jobbar kontinuerligt med att kollektivtrafiken i Skåne ska vara både drog- och alkoholfri.
Samtliga Skånetrafikens bussar är utrustade med alkolås och alla trafikföretag har rutiner och regler för hur detta ska hanteras. Föraren ska alltid blåsa innan han/hon kör iväg. Detta är en regel som ej får undantas.
I de fall som bussen starts upp innan föraren tar den i bruk för att köra ut den i trafik så ska alkolåsen nollställas och aktuell förare måste blåsa. På vissa bussar slår en funktion till som gör att bromsarna inte släpper förrän föraren blåst i alkolåset. På en del äldre bussarna ljuder en kraftig signal när dörren stängs och om man släpper handbromsen och försvinner inte förrän föraren blåst i alkolåset. De flesta av Skånetrafikens bussar står dock på sk ramper och behöver därför inte startas upp innan föraren tar bussen i bruk, uppger Skånetrafiken.
Bussmagasinet.se har, sedan nyheten om alkolåsfifflet först pubicerades, fått indikationer från flera håll att förare på oika håll i landet kringgår alkolåsen, både när bussen går ut ur depå på morgonen och vid avlösningar under dagen.
Förutsätter att samma hårda linje med uppsägning av anställning gäller när man från Skånetrafikens sida lämnar information som strider mot upphandlingsreglerna som i fallet med Upplands Lokaltrafik där en anställd inte agerade på ett professionellt sätt. Där fick man göra om upphandlingen.
Man får vad man betalar. Lågt anbud=att man jagar kostnader för att visa bra siffror. Har man sen en väl fungerande värmeramp så behöver man inte låta fordon stå en timme på tomgång, vilket är föga miljö vänligt.