Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flygbusskriget i Blekinge fortsätter

Flygbusskriget i Blekinge går snart in på sitt andra år. Foto: Ulo Maasing.

Flygbusskriget i Blekinge går snart in på sitt andra år. Foto: Ulo Maasing.

Båda kör med förlust men ingen vill kasta in vantarna. Flygbusskriget mellan Trossö Buss och Bergkvarabuss om flygresenärerna vid Ronneby flygplats fortsätter och snart in på sitt andra år. Men egentligen räcker resenärerna bara till en buss.

Fram till den första juli förra året var flygbussarna upphandlade av Blekingetrafiken och kördes av Karlskronaföretaget Trossö Buss. Då lämnade Blekingetrafiken sitt engagemang i flygbussarna och öppnade för kommersiella aktörer.

Trossö Buss fortsatte, samtidigt som Bergkvarabuss också började köra flygbussar mellan Kallinge och Karlskrona.

Sedan dess går går sålunda två flygbussar samtidigt till och från flygplatsen.

– Rent strategiskt har vår ledning kommit fram till att vi gärna vill visa upp oss på det här sättet i Blekinge. Trots att det i nuläget och på kort sikt inte går med vinst, säger Björn Beckstedt på marknadsavdelningen på Bergkvarabuss till Sveriges Radio P4 Blekinge.

Flertalet av resenärernba väljer att åka med Trossö Buss som också kör med förlust.

– Vi körde ju som entreprenör för Blekingetrafiken och för oss var det naturligt att vi skulle fortsätta att köra. Det är ju inte bra företagsmässigt men vi sysselsätter ju tre personer, säger Magnus Pettersson, vd på Trossö Buss till SR Blekinge.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)