Den redan idag jättelika indiska marknaden för bussar över åtta ton kommer att mer än fördubblas till år 2020. Den bedömningen gör ledningen för Daimler Buses, där bland andra Mercedes-Benz bussar ingår. I veckan invigde Daimler sin nya bussfabrik i den indiska mångmiljonstaden Chennai. Samtidigt lanserade man nya bussmodeller för den indiska marknaden liksom en ny, tung lastbil för gruvindustrin.
Daimler arbetar med två varumärken på den indiska bussmarknaden, Mercedes-Benz och BharatBenz. De senare är frontmotorbussar som är avsedda för volymmarknader som skolbussar, personalbussar och turistbussar. De karosseras av nordirländska Wrightbus i Daimlers indiska fabrik.
I framtiden kommer Daimler också att i fabriken i Chennai producera bakmotorbussar under varumärket Mercedes-Benz, avsedda för premiummarknaden. Dessa bussar kommer främst att vara avsedda för längre bussresor, uppger företaget.
Den nya bussfabriken får till en början en kapacitet av 1500 bussar om året, men kan utan utbyggnad klara en produktion av högst 4000 bussar per år.
– Vi ser en enorm tillväxtpotential på den indiska marknaden och räknar med att marknaden för bussar över åtta ton kommer att mer än fördubblas till år 2020, säger Hartmut Schick, chef för Daimler Buses.
Lämna ett svar