Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu en spårvagnstillverkare satsar på buss

Spårvägslösning för buss från Alstom. Bild: Alstom.

Spårvägslösning för buss från Alstom. Bild: Alstom.

Spårvägs- och tågtillverkaren Alstom engagerar sig nu också i teknik för bussar. På den stora kollektivtrafikmässan i Milano presenterade Alstom sin lösning för laddning av eldrivna bussar. Alstom slår därmed in på samma väg som Bombardier gjorde för några år sedan med sitt Primovesystem för induktiv laddning. Men det finns stora tekniska skillnader mellan lösningarna.

Alstom kallar sitt system för SRS, och i likhet med Bombardier bygger Alstom sin lösning på erfarenheter från spårväg. Men där Bombardier har valt en induktiv, kontaktlös, teknik väljer Alstom att gå en annan väg.

SRS bygger på den lösning som Alstom har utvecklat för spårvägsdrift utan kontaktledningar och som används av företagets spårvagn Citadis. Den franska staden Bordeaux var först med spårväg utan fula luftledningar som stör stadsmiljön i känsliga områden.

Den lösningen, som Alstom har döpt till APS, levererar ström till spårvagnen under färd, medan SRS bygger på samma teknik och säkerhetsprinciper, men för stillastående fordon.

Laddningen av fordonen sker till skillnad från Bombardiers induktiva lösning med konduktiv teknik.

Vid utvalda hållplatser finns kompakta små laddstationer som är kombinerade med en kort strömskena, nedsänkt i vägbanan. När fordonet, en buss eller en spårvagn, stannar vid en hållplats som är utrustad med en laddstation sänks en kontaktsko som är monterad under fordonet ner mot strömskenan och batterierna laddas.

Enligt Alstom kan tekniken användas för en rad olika bussar.

Tillsammans med Volvo arbetar Alstom också med att anpassa tekniken för laddning av hybridlastbilar.

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, UITP Stockholm 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)