Kontrollanternas version av händelsen i Göteborg i fredags är att den uniformerade bussförare som brottades ner och försågs med handbojor innan detta hade slagit en kontrollant i ansiktet med knytnäven och bitit en annan i fingret så att det knakade. Det hävdar kontrollanterna i sin incidentrapport som SVT Nyheter Väst har tagit del av.
Enligt rapporten var allt lugnt från början. När föraren uppmanades att visa färdbevis meddelade han att han inte behövde det utan hade rätt att åka gratis när han var uniformerad. Kontrollanten svarade att så inte var fallet.
Senare har Västtrafik framhållit att bussföraren hade rätt i sakfrågan.
Situationen beskrivs som lugn och inte hotfull. Föraren nekade dock att visa legitimation och både föraren och kontrollanterna ville att polis skulle tillkallas. Kontrollanterna kom överens med polisen att denna skulle möta upp vid hållplatsen Lillekärr Södra. Men när bussföraren ville stiga av vid Hjalmar Brantingsplatsen förändrades läget.
Kontrollanterna talade om för honom att han skulle följa med till den hållplats där polisen väntade.
”Då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”, heter det i rapporten som SvT Nyheter Väst citerar.
Sedan tar kontrollanten vad som beskrivs som ett ”björntag” på föraren och lyfter ut honom ur bussen. Båda hamnar på marken och kontrollanten hävdar att han i tumultet träffas av ett antal knytnävar på höger kind”.
Då ingriper en kvinnlig kontrollant som hävdar att föraren gör extremt mycket motstånd och försöker slå den förstnämnda kontrollanten. Föraren påstås ha tagit tag i den kvinnliga kontrollantens handled ”ch drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till”.
Polisutredning pågår och väntas ta flera månader.
Jag hoppas att Västtrafik och alla andra kollektivtrafikmyndigheter i Sverige inser hur extremt dålig PR det här är för kollektivtrafiken. Som jag har skrivit tidigare: Hur kommer det sig att alla som är ansvariga för kollektivtrafik hela tiden tycks fungera på hur man kan försämra för kunderna och bråka med dem, hur man kan göra allting dyrare, krångligare och mer opraktiskt? Och hur kan någon ansvarig poltitiker tro att det ökar lusten att åka kollektivt??????????????
Du kan väl inte lägga ansvar på kollektivstrafikmyndigheter för denna händelse? Det är väl de enskilda personerna som har det yttersta ansvaret. De, båda parter, har brustit i många hänseenden och skulle kunna löst detta på smidigare sätt.
Nu var detta en tjänsteresa men för mig har det varit självklart sedan många år att man inte får åka ”gratis” till och från jobb eller på fritiden – det visar sig att många inte kan denna lag. Om jag ändå gör detta, menar du att det är arbetsgivarens eller rent av Skattemyndighetens fel? Och krockar jag måste felet ligga hos min körlärare?
Detta handlar inte om att försämra eller något annat av det du nämner. Du diskuterar ”äpple och päron” vilket är något som verkligen försämrar inställningen till kollektivtrafik.
Det var en tjänsteresa!!
Han skulle åka med bussen till depån där han slutade!