Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvos elbuss visas i Milano

Volvos nya elbuss som sätts i reguljär trafik nästa vecka tillhör nyheterna på UITP-mässan i Milano. Foto: Ulo Maasing.

Volvos nya elbuss som sätts i reguljär trafik nästa vecka tillhör nyheterna på UITP-mässan i Milano. Foto: Ulo Maasing.

Volvos nya elbuss tillhör de nyheter som visas på den stora kollektivtrafikmässan i MIlano som öppnade på måndagen. Mässan hålls i anslutning till den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress som pågår den 8 – 10 juni. Mässan är en bra trendmätare på utvecklingen inom kollektivtrafiken och präglas i år i hög grad av elbussar.

Den nya Volvobussen har rullat i provdrift i Göteborg den senaste tiden och kommer att sättas i reguljär trafik där den 15 juni.

Då kommer tre helelektriska Volvobussar liksom flera Volvo Electric Hybrid att trafikera en ny linje mellan Chalmers och Lindholmen. Linjen är en del av ElectriCityprojektet i Göteborg och får bland annat en inomhushållplats eftersom elbussarna är både tysta och emissionsfria. 2017 ska Volvos helelektriska bussar finnas ute på den kommersiella marknaden.

Intriören är påfallande luftig och ljus. Foto: Volvo Bussar..

Intriören är påfallande luftig och ljus. Foto: Volvo Bussar..

– De helt eldrivna bussarna gör vårt program inom eldrivna stadsbussar komplett. Hybridbussarna, elhybriderna och de eldrivna bussarna gör det möjligt för kunderna att införa en hållbar kollektivtrafik i hela staden.

– Utvecklingen har gått snabbt. Den grundar sig i att Volvo är fast beslutet att bidra till att lösa en av människans största utmaningar: en hållbar utveckling för miljön.

Den centralt placerade förarplatsen bygger på att föraren inte behöver sälja eller visera färdbevis. Foto: Ulo Maasing.

Den centralt placerade förarplatsen bygger på att föraren inte behöver sälja eller visera färdbevis. Foto: Ulo Maasing.

– Vi anser att det är ett av de mest grundläggande behoven i samhället att kunna röra sig fritt i våra städer på ett rent och tyst sätt. Det ska kännas som att vi reser mot en hållbar framtid, sa Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar, på en presskonferens i Milano på måndagen.

Kommersiell lansering
En komplett produktportfölj är en av tre hörnstenar i Volvo Bussars elektromobilitetsstrategi. Att erbjuda kompletta system som omfattar både bussar och infrastruktur är en annan viktig del.

Den tredje hörnstenen i företagets strategi är att arbeta för en öppen standard när det gäller laddinfrastruktur, något som gör det möjligt för kunder att även använda

På- och avstigning sker genom breda dörrar mitt på sidan. Foto: Ulo Maasing.

På- och avstigning sker genom breda dörrar mitt på sidan. Foto: Ulo Maasing.

bussar från andra tillverkare.

Man lanserar ett nyckelfärdigt koncept som går ut på att kunden ska kunna fokusera på att köra bussarna medan Volvo Bussar tar hand om allt annat.

Tillsammans med Volvos globala partners Siemens och ABB kan företaget erbjuda kompletta lösningar för den elektriska infrastrukturen, däribland den smarta konduktiva laddningen. Volvo Bussar kan också anlita lokala partner för att tillhandahålla verkstäder, depåer och trafikledning.

Volvo räknar med en kommersiell lansering av sina helelektriska bussar under år 2017.

Trevligt
Den elbuss som visas i Milano och som snart ska gå i linjetrafik i Göteborg är något av en prototyp där Volvo satsar på flera nya lösningar förutom själva drivlinan.

– Det ska helt enkelt vara trevligt att åka buss. Resenärerna ska få en positiv upplevelse och kunna använda tiden ombord på ett bra sätt, samtidigt som det ska vara lätt att kliva på och av, säger Dan Frykholm, Design Director på Volvo Bussar.

Bussen är bara 10,5 meter lång men har genom hjulplacering och de breda dörrarna i mitten en passagerarkapacitet i nivå med en tolvmetersbuss.

Inuti bussen möts resenärerna av en ljus och luftig miljö. Direkt i anslutning till dörröppningen finns en stor öppen yta med plats för till exempel barnvagnar eller en rullstol. I bussens främre del finns också ett antal klaffstolar, som kan fällas upp och låsas i upprätt läge vid högtrafik om det krävs plats för fler stående. Ytmaterial och färger är valda med omsorg från golv till tak.

– För att skapa en varm och rymlig känsla inuti bussen har vi ett vitt, välvt akryltak med bakomliggande ljusslingor som ger ett mjukt och behagligt ljus, berättar Dan Frykholm.

Elbussen ingår i ElectriCity – ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Här deltar bland annat Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Keolis, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Stockholm 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)