Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva avskedar huvudskyddsombud

Arriva avskedar huvudskyddsombudet vid det stora Råstagaraget i Sundbyberg.

Arriva avskedar huvudskyddsombudet vid det stora Råstagaraget i Sundbyberg.

Relationerna mellan buss- och tågoperatören Arriva och facket på Råstadepån i Sundbyberg fortsätter efter flera år att vara djupfrysta. Arriva har nu beslutat att avskeda huvudskyddsombundet Reza Forghani med motiveringen att Forghani har varit illojal mot företaget.  Avskedandet träder i kraft på måndagen.

Enligt LAS, lagen om anställningsskydd, kan en anställd avskedas om denne grovt åsidosätter sina skyldigheter mot företaget.

Forghani varslades om avskedandet i måndags. Då varnades också andra två fackligt aktiva vid Råstadepån för illojalitet, skriver tidningen Arbetet.

Arrivas kommunikationsdirektör Tomas Hedenius bekräftar för tidningen att avskedandet skall ske, men uppger att han inte kommenterar enskilda personalärenden,

Enligt Arbetet redovisade företaget på fredagen sina skäl för avskedandet för facket och Forghani. Skälen uppges vara illojalitet samt att han uppmanat arbetskamrater att skriva falska rapporter om chefer inom Arriva. Bevisen kommer företaget att presentera senare.

Forghani själv tillbakavisar anklagelserna.

– Anklagelserna är falska. Det är bara påhitt att jag skulle gått ut med en sådan uppmaning. Företaget försöker rasera facket. Vi måste få stopp för sådana trender som Arriva står för, säger Reza Forghani till Arbetet.

Vid ett möte med bussförare vid Råstagaraget på fredagen deltog även två ombudsmän från Kommunal som redovisade den formella gången. De deklarerade att Kommunal kommer att ogiltigförklara avskedandet i en lokal tvisteförhandling. Om parterna då inte blir överens kan ärendet bli ett fall för Arbetsdomstolen, AD.

Det är inte länge sedan Arbetsdomstolen behandlade ett ärende som rörde Reza Forghani. Den konflikt som domstolen då hade att ta ställning till började i augusti 2012 då Arriva tog över en stor del av busstrafiken i norra Storstockholm från Keolis.

Efter en laddad tid med många konflikter mellan Arriva och Forghani ville Arriva och Bussarbetsgivarna att Kommunal skulle avsätta Forghani som huvudskyddsombud. Arriva hävdade att Forghani var ett arbetsmiljöproblem. Facket å sin sida menade att Arrivas krav på att Forghani skulle sparkas som huvudskyddsombud stred mot förtroendemannalagen.

Arbetsdomstolen gick dock i våras emot Kommunal. Domstolen konstaterade att företaget inte hade agerat för att få bort Forghani från posten som skyddsombud och därmed inte hade kränkt hans föreningsrätt eller hindrat honom i hans arbete som fackligt förtroendevald.

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Det här bevisar att bussbranschavtalet som Kommunal tecknat med bussarbetsgivarna strider mot arbetsmiljölagen. Kommunal skiter i bussförarnas arbetsmiljö och lämpar över ansvaret till några stackars skyddsombud. Arriva kommer att köpa ut Reza Forghani med maximalt 32 månadslöner om man vinner i AD. Men hade Kommunal redan från börjat kunnat teckna vettiga avtal hade vi aldrig haft den här konflikten. Det är ruttet Kommunal! Men jag vet att ni är styrda av LO som vill ha billig lokaltrafik. Det vet också Arriva.

  2. Stort misstag av Arriva
    Nu kommer bussar, trafik samt organisation fungera ännu sämre. De som får lida är passagerare och SL. Egentligen är allt SLs fel. Man har kontrakterat en oduglig entreprenör.

    • Daniel. Arriva följer bara bussbranschavtalet som Kommunal tecknat med bussarbetsgivarna BuA. Avtalet innebär att du kan vara på jobbet 13 timmar per dag. Ingen chaufför klarar av detta men det var Reza ensam som fick försöka bråka till sig ett vettigare avtal lokalt. Genom de här ruttna kollektivavtalen sätter man skyddsorganisationen i en omöjlig sits. Så en uppmaning till Kommunal. Spola skitsnacket och ställ upp för era medlemmar nu.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)