Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biljettkontrollant misstänkt för misshandel

KontrollantbussGöteborgspolisen  har inlett en förundersökning mot en av de biljettkontrollanter som tidigare i sommar brottade ner en bussförare, anställd av Transdev i Göteborg och satte handfängsel på denne.

– Utredning pågår och den innehåller i nuläget en person misstänkt föär misshandel. De betyder dock inte att andra inblandade skulle vara avskrivna, säger Anneli Ahlgren, förundersökningsledare vid Citypolisen i Göteborg till Göteborgs-Posten.

Den dramatiska händelsen inträffade när bussföraren hade slutat sitt pass och skulle åka med en buss i reguljär trafik tillbaka till sin bussdepå för att hämta sin bil. Under resan blev det biljettkontroll. Kontrollanterna, anställda av vaktbolaget G4S arbetade på uppdrag av Västtrafik, krävde biljett av föraren.

Denne visade sitt tjänste- och förarkort och uppgav att han hade rätt att åka tillbaka till depån utan att betala, något som senare har visat sig vara riktigt.

Kontrollanterna godtog inte förarens uppgift. Den 45-årige föraren tvingades av kontrollanterna att lämna bussen vid Hjalmar Brantingsplatsen, brottades ner på marken och försågs med handbojor. Händelsen väckte stor uppmärksamhet, inte minst därför att ett vittne filmade händelsen och la ut filmen på youtube. Såväl Västtrafik som G4S bad föraren om ursäkt. Västtrafik gav också G4S sparken från uppdraget att kontrollera biljetter på Västtrafiks fordon.

Göteborgs-Posten har läst polisanmälan och citerar ur denna:

Kontrollanten uppträder aggressivt. När målsäganden ska gå ur bussen för att vänta på polisen knuffar kontrollanten ner honom och tar struptag. Han brottas ner av tre kontrollanter. Huvudet trycks mot marken. En arm kopplas runt halsen och en över tummen. Mannen får svårt att andas”.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)