När Sveriges nyaste buss- och flygresearrangör nu har startat sin verksamhet går man ut mjukt, men har ambitionen att bli en av de stora. ”Vi är nöjda med 4000 – 5000 resenärer nästa år. Men på sikt vill vi givetvis komma upp i nivå med de största: Ölvemarks Holiday/Scandorama och Rolfs Flyg&Buss”, säger Per Ola Svensson, vd för Sohlbergsägda On Holiday. Kompetensen finns förvisso i det nya företaget. Själv var han tidigare under många år IT-chef och därefter vd för Ölvemarks Holiday och Scandorama. Och i styrelsen för det nya företaget finns både Mats och Bengt Ölvemark.
Av Ulo Maasing i Malmö

Den 10 juli började nybildade On Holiday visa upp sig på marknaden. ”Vi har ambitionen att bli en av de största”, förklarar vd:n Per Ola Svensson. Företaget kommer i princip endast att köra med ägaren Sohlbergs Buss´ bussar. Foto: Ulo Maasing.
Mats och Bengt Ölvemark byggde en gång upp Ölvemarks Holiday som senare också förvärvade Scandorama. Därmed blev de båda bröderna överlägset störst i Sverige i bussresebranschen. Sveriges största familjeägda bussföretag, Bergkvarabuss, gick först in som minoritetsägare i Ölvemarks Holiday, men köpte sensommaren 2012 samtliga aktier i Ölvemarks/Scandorama. Så småningom lämnade bröderna Ölvemark företaget och Per Ola Svensson blev vd där.
Nu är alltså bröderna Ölvemark tillbaka i bussresebranschen som styrelseledamöter i On Holiday.
– Men de har inget ägande i företaget. De ska enbart ägna sig åt styrelsen och dessutom vara bollplank för mig när jag behöver diskutera frågor. Vi har ju arbetat tillsammans under många år och det känns väldigt bra att ha tillgång till deras kompetens, säger Per Ola Svensson.
Bas i Staffanstorp
Än så länge har han sitt kontor i anslutning till Interbus gamla depå på Södra Bulltoftavägen i Malmö. Men en flytt är på gång. On Holidays ägare Sohlberg Buss har nämligen köpt Bussapågarnas tidigare anläggning i Staffanstorp från Bromölla Bsss.
– Då får vi en riktigt bra depå för Sohlbergs bussverksamhet i Skåne och samtidigt ett bra kontor för On Holiday, konstaterar Per Ola Svensson.

Med sina ca 120 fordon är Sohlberg Buss ett av landets största privata bussföretag. Förutom en del skoltrafik i Västra Götaland arbetar företaget uteslutande med turist- och beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.
On Holiday är den senaste satsningen i den snabbt växande Sohlbergkoncernen. Sohlberg startade verksamheten 2009 och idag har man cirka 120 fordon och räknar med att i år nå en omsättning på över 160 miljoner kronor.
Huvudkontoret ligger i Borås, men reseverksamheten i On Holiday har sitt högkvarter i Skåne. Än så länge är det i Malmö, men snart alltså i Staffanstorp.
Att Sohlberg nu har sjösatt On Holiday innebär inte att den tidigare verksamheten i Sohlberg Resor försvinner, inte heller Fjällexpressen som Sohlberg övertog i samband med att man köpte Interbus i Göteborg i november förra året. I början av 2015 förvärvades också Interbus i Malmö.
Både Fjällexpressen och Sohlberg Resor kommer att finnas kvar vid sidan om On Holiday och under Per Ola Svenssons ledning. Han har också ansvaret för Ullaredsflyget – charterflyg från ett antal städer med boende och shopping i samarbete med Gekås i Ullared.
Det finns ingen knivskarp gräns mellan de olika verksamheterna i Sohlbergs reseverksamhet.
– Generellt kommer Sohlberg Resor främst att arbeta med resor inom Sverige och Norden, medan On Holiday ska arbeta med resor ut i Europa och resten av världen. Men det kommer att finnas undantag. Vi kommer också att satsa på att bygga ut Fjällexpressen, även om detaljerna inte är spikade ännu. Bland det vi troligen kommer att göra är att erbjuda ett ökat utbud längs västkusten och från Skåne, förklarar Per Ola Svensson.
– Sohlberg Resor fanns redan tidigare med huvudinriktning på korta resor och dagsturer, och för att ta hand om de förfrågningar om resor som Sohlberg fick.

Bengt och Mats Ölvemark gör comeback i bussresebranschen genom att bli styrelseledamöter i On Holiday. Däremot har de inget ägande i företaget. Foto: Ulo Maasing.
Både buss och flyg
On Holiday kommer att arbeta med såväl bussresor som med flygresor. Fördelningen mellan flyg och buss får avgöras av marknaden, framhåller Per Ola Svensson.
– Men jag bedömer att merparten kommer att vara bussresor.
Den tionde juli öppnade On Holiday sin hemsida med de första resorna. Man går ut mjukt: några julmarknadsresor till Tyskland, en resa till Moseldalen, några Berlinresor är utbudet under hösten. För 2016 har man en handfull resor klara, både med flyg och buss.
– Men utbudet för 2016 kommer stegvis att byggas upp och vi har även några flygresor under produktion som vi vill hålla hemliga tills allt är klart. Vi måste vara ödmjuka när vi nu startar upp verksamheten och hoppas för nästa år på att ha 5000 – 6000 resenärer, säger Per Ola Svensson.
– Våra konkurrenter är väletablerade och mycket kompetenta. Men naturligtvis har vi ambitionen att växa och bli en arrangör att verkligen räkna med, i nivå med de största idag.
Sociala medier
Per Ola Svensson konstaterar att förutsättningarna för att starta som ny arrangör är helt annorlunda dem han vant sig vid under sina tidigare år i bussresebranschen. Här har man inget kundregister att använda för utskick, man kan inte dra nytta av att många kunder återvänder till den arrangör de brukar resa med. Istället måste On Holiday arbeta upp en marknad från grunden.
– Vi kommer inte att producera någon traditionell stor katalog. Istället kommer vi att arbeta mycket med sociala medier, men också med traditionella annonser och med mindre trycksaker. Den traditionella resekatalogen tillhör det förgångna och allt fler arrangörer väljer bort den. Det fungerar inte längre så att folk får en katalog någon gång under senhösten och sedan spar den för att titta i den när man börjar fundera på en resa.
Även reseproduktionen förändras när inte all kraft hos arrangörerna riktas in mot att sent varje höst presentera en katalog som snabbt blir inaktuell. Istället räknar Per Ola Svensson med att produktionen kommer att bli jämnare fördelad över året. Det gör i sin tur att arrangörerna inte behöver ha en stor produktionsavdelning som är överbelastad vissa tider och har för lite att göra andra.
– Åtminstone tills vidare bygger vi inte upp någon stor, egen produktionsavdelning. Istället köper vi in det mesta av produktionen från grossistföretag i branschen som Rese-Konsulterna, Haman/Cities and Tours med flera. Vi har valt att inte binda upp oss till någon av dessa, kommenterar Per Ola Svensson.
Själva tillkomsten av On Holiday är ett tecken på att svensk bussresenäring går igenom förändringar. Om företaget lyckas med sina ambitioner kommer man att bli en tredje stor buss- och flygresearrangör på den svenska marknaden. Men redan nu håller positionerna på att förändras.
Tidigare var Scandorama och Ölvemarks Holiday var för sig de två största bussresearrangörerna i Sverige. Tillsammans är de fortfarande störst, men Göteborgsbaserade Rolfs Flyg&Buss har på senare tid vuxit till att göra anspråk på att vara den enskilt största aktören på marknaden.

Sohlberg Buss har utvecklat ett omfattande samarbete med en lång rad idrottsföreningar. Foto: Sohlberg Buss.
Idrottsföreningar
Alla medarbetare i verksamheten har en bakgrund i branschen. Från Ölvemarks/Scandorama kommer Susanne Larsson som tidigare bland annat satt i BR:s styrelse. Hon pekar på att Sohlberg och On Holiday har en unik fördel på marknaden: samarbete med i dagsläget ett sjuttiotal idrottsföreningar. Bland dem finns flera riksbekanta som IFK Göteborg, Elfsborg, Västra Frölunda, Helsingborgs IF och LUGI.
– Vår vd Hans-Erik Sohlberg är oerhört idrottsintresserad och har satsat mycket på ett samarbete med idrottslivet. Traditionellt har man ju arbetat så att företag har sponsrat föreningar och i gengäld fått arenareklam. Men Sohlberg Buss har satsat mer på att utveckla ett partnerskap med föreningarna.
Per Ola Svensson uppger att On Holiday delvis kommer att rikta in sig på den traditionella kundgruppen för bussresor, 55-plussare, med ett utbud anpassat för gruppen.
– Men vi kommer också att försöka hitta nya kunder, yngre resenärer. Den största utmaningen där är att folk bygger sina egna resor. Att erbjuda fyra dagar i Paris för yngre resenärer blir svårt. Istället måste vi erbjuda resor med ett mervärde som man inte kan få om man bygger sin egen resa.
Priset argument
Han konstaterar att resenärerna ofta också är priskänsliga och ser till prislappen utan att alltid ta reda på vad som ingår.
– Priset kommer att vara ett argument för oss. Vi ska upplevas som prisvärda där ganska mycket ingår, men inte allt. Det innebär att vi lägger oss mellan de två största aktörerna på marknaden där den ena låter väldigt mycket ingå i grundpriset och den andra istället erbjuder många tillval.
Samtliga On Holidays bussresor utgår från Göteborg, medan man i praktiken inledningsvis lämnar östra Sverige. Anledningen är enkel: Sohlberg har ett starkt fäste i västra Sverige, men med undantag för en liten verksamhet i Kalmar finns man inte alls i den östra delen av landet. Samtliga anslutningar från Sverige kommer att vara kostnadsfria.
Genom att ha Göteborg som utgångspunkt kommer On Holiday att ha avgångstider från Malmö några timmar senare än konkurrenterna, vilket Per Ola Svensson anser är en konkurrensfördel.
– Vi når kunder från hela södra Sverige som inte behöver starta resan okristligt tidigt. Och vi behöver inte kriga med andra om platser på färjorna. Det är bra för alla, säger Per Ola Svensson.
Och det är med viss spänning han ser fram mot nästa år.
– Får vi 6000 resenärer då är vi jätteglada. Och når vi 4000 kommer vi ändå att vara ganska nöjda, säger han.
Lämna ett svar