Buss- och tågoperatören Arriva ska försöka få människor att ändra resvanor och undvika rusningstid. I samarbete med forskningsinstitutet SICS Swedish ICT och Artspace ska Arriva försöka se om olika typer av erbjudanden kan förmå resenärer att ändra sina resvanor så att de väljer att resa utanför rusningstid, för att på så sätt minska trängseln i kollektivtrafiken.
Många av Arrivas resenärer i norra Storstockholm har sedan i vintras klagat på trängsel ombord på bussarna sedan det svårt förlusttyngda Arriva i december genomförde kraftiga nerdragningar i busstrafiken där.
– Många aktörer pratar om att de vill bidra till en fördubbling av resor med kollektivtrafiken, men få gör något. Vår pilotstudie är ett handfast sätt att utforska om det går att fördela resenärerna över en större del av dagen. Om man på så sätt kan minska trängseln kommer förmodligen fler människor tycka att det är okej att åka kollektivt, säger Arrivas kommunikationsdirektör Tomas Hedenius.
– I Stockholm har vi nått kapacitetstaket i rusningstid. Det är trångt på bussar och i vagnar, och vi vet att trängsel är en faktor som gör att människor väljer bort att åka kollektivt. Vi vill göra det attraktivt för de resenärer som själva kan styra sina restider att resa när inte alla andra gör det.
Studien utförs inom ramen för forskningsprojektet Reslast som leds av forskningsinstitutet SICS Swedish ICT. Projektet finansieras av Energimyndigheten och Arriva.
Deltagarna i studien kommer att få använda en mobilapp som gör att de kan samla poäng då de reser. Poängen kan sedan bytas mot olika typer belöningar (till exempel presentkort) som deltagarna får behålla. Appen registrerar personernas resvanor med hjälp av gps.
De hårt pressade bussresenärerna i Arrivas trafik i Storstockholm kommer dock inte att få samla poäng som de byter till presentkort. Endast personer som regelbundet åker med Roslagsbanan får delta.
Lämna ett svar