Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största hotellkedjan överbokar – gäster och personal kommer i kläm

Hotellkedjan Scandic överbokar sina hotell. Foto: Ulo MAasing.

Hotellkedjan Scandic överbokar sina hotell. Foto: Ulo Maasing.

Landets största hotellkedja, Scandic, har satt i system att överboka sina hotell, skriver Sydsvenskan. Följden är att personalen kan tvingas att avvisa arga gäster som kommer sent på kvällen. En portier som tidningen talat med säger att man har direktiv att inte medge att överbokningar sker.

Bakgrunden är att hotellen vet att några bokade gäster kommer att avboka eller att inte dyka upp alls. Därför säljer man hotellrum två gånger, vilket kan få till följd att gäster som bokat blir utan rum när de väl kommer till hotellet. Enligt Sydsvenskan har det hänt att personalen på ett enda Scandichotell har tvingats avvisa närmare tio personer på en kväll.

– Jag har skickat folk till hotell på Sturups flygplats och till Lund om det är fullt i Malmö. Man kompenserar gästen med en extra hotellnatt vid ett senare tillfälle, att vi betalar taxi till det andra hotellet eller en räkmacka, säger en portier på ett Malmöhotell till Sydsvenskan.

På hotell- och restaurangfacket menar man att överbokningarna är ett arbetsmiljöproblem som innebär stort obehag och en svår situation för personalen.

Joakim Elveroth, regionchef för Skåne på Scandic, bekräftar att man överbokar sina hotell.

– Det är en branschsituation som både hotellet och flyget har.Jag har inte upplevt detta som ett problem bland gäster eller personal, säger han till Sydsvenskan.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)