Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lättare, lägre och läckrare ledad från Solaris

Nya Solaris Urtbino 18 rullar genom centrum i den italienska staden Pavia. Foto: Ulo Maasing.

Nya Solaris Urtbino 18 rullar genom centrum i den italienska staden Pavia. Foto: Ulo Maasing.

Det är få förunnat att få skönhetspris redan vid debuten. Men det var precis det som hände för nya Solaris Urbino i ledbussversion när bussen visades för första gången. Det skedde på UITP-mässan i Milano i juni, och den nya ledbussen från Solaris fick där ta emot sitt första designpris. Fler står troligen på tur. Lillebror, 12-metersversionen av nya Urbino, som debuterade i höstas har ju vederfarits den äran flera gånger. I likhet med lillebror präglas även ledbussversionen av nya Urbino av att vara både lättare och lägre än sin föregångare.

Av Ulo Maasing i Milano

Nyligen fick den första kunden, ett bussföretag i Bayern i Tyskland, ta emot den första serieproducerade tolvmetersversionen av nya Urbino och om ett par månader ska leveranserna av ledbussen vara igång till företag i Norge, Österrike, Tyskland, Polen och Italien.

Bussmagasinet.se fick härförleden möjlighet att se närmare på nya Urbino 18 i Italien. Efter att bussen visats upp för fackmedia från hela Europa väntade en turné där den skulle presenteras för elva stora lokaltrafikföretyag i Italien.Landet har nämligen blivit en viktig exportmarknad för Solaris.

Fakta om nya Solaris Urbino 18

Siffrorna i den här tabellen gäller det exemplar vi tittade närmare på i Italien nyligen.

Längd: 18 000 mm
Bredd: 2 550 mm
Total höjd: 3100 mm
Hjulbas: 5 900 mm + 6 000 mm
Främre överhäng: 2 700 mm
Bakre överhäng: 3 400 mm
Motor: DAF/Paccard MX-11 Euro 6, 10,8 l, 326 hk vid 1650 rpm
Växellåda: ZF Ecolife 6AP
Bränsletank: 340 l
AdBlue-tank 50 l
Framaxel: ZF RL 85 EC, individuell upphängning
Mittaxel: ZF AVN 132
Drivaxel: ZF AV 132
Antal sittplatser: 44 + 1 klaffstol
Antal podesterfria  platser: 20 + 1
Luftkonditionering: 2 x Spheros 450 ART

I likhet med tolvmetersversionen är nya Urbino 18 både lättare, lägre och läckrare än föregångaren även om useendet naturligtvis är en smaksak. Vi gillar det dock, och något måste Solaris ha gjort rätt eftersom man redan har fått flera designpris för nya Urbino – det senaste på UITP-mässan i Milano i juni. Såväl låggolvs- som lågentréversionen av nya Urbino har samma exteriör – Urbino 18 kommer dock endast i låggolvsutförande.

Lägre
Frontrutan på nya Urbino har kvar den karakteristiska nerdragningen på höger sida även om kurvningen är mjukare och ger bussens front ett betydligt lättare och mer dynamiskt utseende än tidigare.

Rutan är större än tidigare vilket ger föraren bättre sikt, i synnerhet som förarplatsen är placerad fem centimeter högre än på ”gamla” Urbino vilket gör en betydande skillnad.

I grundversion är nya Urbino 18 naturligtvis 18 meter lång, men på begäran kan bussen även fås i 18,75 meters längd. Den dynamiska designen, kombinerad med en lägre fordonshöjd, gär att Urbino 18 faktiskt ser lite längre ut än den är, vilket inte ska uppfattas negativt.

Nya Urbino 18 är 3100 mm hög, A/C inräknad, jämfört med 3125 mm för föregångaren, men den lägre fordonshöjden har inte gått ut över interiören där ståhöjden alltjämt är 2,285 meter. Däremot är tyngdpunkten lägre än tidigare vilket ger bättre vägegenskaper enligt flera erfarna förare som vi har talat med.

Solaris-front-alle

Framrutan har kvar den för Solaris karakteristiska nerdragningen på höger sida, men i en modernare tappning. Sikten från förarplatsen är utmärkt, inte minst därför att denna ny är fem centimeter högre. Foto: Ulo Maasing.

Genomgående har betyget på väghållningen varit mycket gott.

På nya Urbino 18 har Solaris ändrat axelavstånden, men både främre och bakre överhäng är däremot oförändrade. Det har gjort det möjligt att öka antalet sittplatser som är placerade direkt på golvet, utan podestrar, från 17 till 23. Flertalet av dessa är väggmonterade.

Hjulbasen nu är 5900 respektive 6000 mm mot tidigare 5130 respektive 6770 mm.

Till gagn för passagerarna är också dörrarna både bredare och instegen lägre än på föregångaren. Dörrbredden är upp till 1250 mm och instegshöjden genomgående 320 mm.

USB-kontakter för laddning av exempelvis läsplattor och mobiltelefoner finns som standard. Bussen har också fått en förbättrad isolering och belysning med LCD-lampor.

USB-kontakter gör det möjligt för resenärer att ladda sin mobiltelefon eller surfplatta. Foto: Ulo Maasing.

USB-kontakter gör det möjligt för resenärer att ladda sin mobiltelefon eller surfplatta. Foto: Ulo Maasing.

Lättare
Den viktbesparing på 700 kilo som Solaris nådde med nya Urbino 12 går igen även i ledbussen. Tom väger nya Urbino 18 16 430 kilo vilket kan jämföras med föregångarens tomvikt på 17 380 kilo. Det får naturligtvis genomslag på bränsleförbrukning och ekonomi.

Den minskade vikten har man  nått främst tack vare en ny ram i rostfritt stål som både är lättare och starkare.

Konstruktionen medger också placering av tryckluftstankarna i bussens framparti, medan bränsletanken på totalt 340 liter är placerad i hjulhusen över det mellersta hjulparet.

Lösningen gör också viktfördelningen i bussen bättre än tidigare med ett minskat tryck på bakaxeln.

Motorn är en 10,8-liters DAF/Paqccard MX-11 euro 6-diesel som kan fås i tre versioner: 290 hk (210kW), 326 hk (240 kW) eller 370 hk (271 kW). Som växellåda kan kunden välja mellan Voith och ZF automatlåda.

Fler motoralternativ och alternativ till dieseldrift är på gång. Förutom som dieselbuss kan nya Urbino 18 även fås som hybridbuss, helelektrisk buss, trådbuss och gasbuss.

Tyngdpunkten på nya Urbino 18 är lägre än på föregångaren vilket ger en mycket stabil gång. Foto: Ulo Maasing.

Tyngdpunkten på nya Urbino 18 är lägre än på föregångaren vilket ger en mycket stabil gång. Foto: Ulo Maasing.

Busworld
Förarplatsen är ny med digitaliserad instrumentering, bättre ergonomi och högre placering än tidigare.

För att göra service och underhåll enklare går sidoluckorna nu att öppna i en vinkel av 170 grader vilket säkert servicepersonal uppskattar.

Ur passagerarsynvinkel är nya Urbino 18 en angenäm bekantskap, precis som tolvmetersversionen av Urbino.

Vi har tidigare i en intervju med Solaris´ vice vd Dariusz Michalak presenterat den polska busstillverkarens strategi när det gäller elbussar.

På den stora bussmässan Busworld i Kortrijk i höst kommer Solaris bland annat att visa nya Urbino 12 för eldrift och med pantograf på bussens tak.

I Kortrijk kommer också en lågentréversion av nya Urbino att presenteras. Det är en buss som torde vara högintressant för den svenska marknaden, inte minst mot bakgrund av Solaris stora framgångar här under senare år.

Nya Urbino finns nu både som 12-meters standardbuss och som 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Nya Urbino finns nu både som 12-meters standardbuss och som 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Solaris har redan fått ta emot ett antal designpris för nya Urbino. Foto: Ulo Maasing.

Solaris har redan fått ta emot ett antal designpris för nya Urbino. Foto: Ulo Maasing.

Genom att öka hjulbasen har nya Urbino 18 fått utrymme för fler sittplatser utan podestrar. Foto: Solaris.

Genom att öka hjulbasen har nya Urbino 18 fått utrymme för fler sittplatser utan podestrar. Foto: Solaris.

Tillgängligheten vid service är bättre genom att samtliga luckor går att fälla upp i 170 graders vinkel. Foto: Solaris.

Tillgängligheten vid service är bättre genom att samtliga luckor går att fälla upp i 170 graders vinkel. Foto: Solaris.

 

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)