Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Expressbuss bättre än tåg för miljön

Gråhundbus är ett av de danska bussföretag som kör långväga linjer i Danmark. Foto: Ulo Maasing.

Gråhundbus är ett av de danska bussföretag som kör långväga linjer i Danmark. Foto: Ulo Maasing.

Det är mindre skadligt för miljön att välja bussen framför tåget för långväga resor. Den danska bussbranschens organisation, Danske Busvognmænd, har räknat ut miljöbelastningen för den långväga busstrafiken i landet och jämfört bussresan med motsvarande resa med tåg eller bil.

Man har använt sträckan Köpenhamn – Århus som exempel och konstaterar att långfärdsbussen är den grönaste transportformen och släpper ut minst skadliga partiklar och koldioxid per passagerare.

Beräkningarna har gjorts med det danska transportministeriets verktyg för att beräkna transporters energiförbrukning och utsläpp.

Då har man kommit fram till de här utsläppen per passagerare för en resa mellan Köpenhamn och Århus.

Danske-Busvm
I sin kalkyl utgår Danske Busvognmænd från att bussresan görs med en turistbuss som är under 18 ton, har Euro 6-dieselmotor och en beläggning av 34 personer av 54 möjliga, dvs 63 procent. Körsträckan för både buss och bil är 297,7 kilometer, medan tåget kör en längre väg: 329,1 km.

Tågresan med IC3 snabbtåg som drivs med diesel förutsätts ha 64 procents beläggning, dvs 184 passagerare av 288 möjliga.

Personbilen förutsätts vara dieseldriven med en euro 6-motor på 1,4 – 2 liter och 60 procents beläggning, dvs tre av fem möjliga personer ombord.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)