Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Trafikplikt behöver inte döda kommersiell trafik”

Ett av SJ:s regionaltåg kör över bron över Eskilstunaån. Foto: Stefan Nilsson/SJ.

Ett av SJ:s regionaltåg kör över bron över Eskilstunaån. Foto: Stefan Nilsson/SJ.

Den rättsliga striden mellan SJ AB och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) i Mälardalen fortsätter. Konflilkten kan få stor betydelse för bussbolagen i landet. I grunden gäller nämligen konflikten om RKM med skattesubventionerad trafik ska få konkurrera med trafik som körs på kommersiell grund. SJ får nu stöd från Sveriges Bussföretag i den viktiga principiella striden.

SJ blåste förra året till strid om den regionala tågtrafiken i Mälardalen. Sex landsting beslutade för ett och ett halvt år sedan att lägga allmän trafikplikt på alla tågsträckor i regionen.

Landstingens gemensamma bolag Mälab (Mälardalstrafik AB) har dessutom via det gemensamt ägda bolaget Transitio beställt 33 egna tåg för 3,5 miljarder. Tågen ska få hyras av den operatör som i en framtida upphandling vinner trafiken.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Det går utmärkt att lägga trafikplikt på delar av dygnet och handla upp trafik då, utan att döda hela marknaden för kommersiell trafik. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Det går utmärkt att lägga trafikplikt på delar av dygnet och handla upp trafik då, utan att döda hela marknaden för kommersiell trafik. Foto: Ulo Maasing.

Planerna möttes direkt av stark kritik från SJ som överklagade beslutet om allmän trafikplikt. SJ menade att intentionen i kollektivtrafiklagen är tydlig: Det offentliga ska etablera kollektivtrafik om det finns behov och när kommersiella företag inte är intresserade av att köra.

– Vi tror inte att det var lagstiftarens intention att trafik som körs på egen ekonomisk grund ska konkurreras ut av trafik som har uppemot 50-, 60- och till och med 70-procentiga skattesubventioner, säger SJ:s vd Christer Fritzon till Dagens Nyheter.

SJ förlorade i förvaltningsrätten men har nu överklagat till kammarrätten. I sitt överklagande talar man om att det handlar om en expropriation från det allmännas sida.

Idag kör SJ trafik på de tre av de aktuella linjerna i Mälardalen utan subventioner. På de övriga skjuter landstingen till omkring 150 miljoner om året.

Nu vill Mälab att fler tåg körs på tider som inte är lönsamma.

– Behovet av subventioner kommer att öka så mycket framöver att vi ser att den här modellen inte längre är lämplig, säger Mårten Levin, Mälabs vd till DN.

Han preciserar dock inte vad landstingen skulle vinna ekonomiskt på att ta över tågtrafiken i Mälardalen – om de skulle vinna på det.

Och från Sveriges Bussföretag menar man att det inte alls behövs någon trafikplikt av den omfattning som landstingen har lagt på tågtrafiken.

– Det går utmärkt att lägga trafikplikt på delar av dygnet och handla upp trafik då, utan att döda hela marknaden för kommersiell trafik med tåg och buss, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

För några år sedan fick de kommersiella flygbussarna till Arlanda konkurrens av starkt skattesubventiopnerad pendeltågstrafik. Foto: Flygbussarna.

För några år sedan fick de kommersiella flygbussarna till Arlanda konkurrens av starkt skattesubventiopnerad pendeltågstrafik. Foto: Flygbussarna.

Det är inte första gången som det allmänna med subventionerad tågtrafik börjar konkurrera med trafik som körs på kommersiell grund.

Frågan blev het häromåret när Storstockholms Lokaltrafik, SL, började köra kraftigt subventionerad pendeltågstrafik till Arlanda flygplats och gjorde det i direkt konkurrens med Flygbussarna och Swebus. Det senare företaget la senare ner sin trafik mellan Stockholm och Arlanda.

Flygbussarna motsatte sig inte konkurrensen, men hävdade att biljettpriset på tåget skulle motvara åtminstone självkostnadspris för trafiken.

Förra sommaren las Årependeln med buss mellan Duved och Östersund ner, utkonkurrerad av tågtrafik inom det kraftigt skattesubventionerade Norrtåg.

– Om landstingens beslut tillåts bestå kommer det således att drabba SJ:s verksamhet i sin helhet och riskerar undergräva SJ:s totala lönsamhet och existens, skriver SJ till kammarrätten.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)