Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussturismen kartlagd – Stockholm och Tyskland i topp

Stockholm är populäraste destination för bussturismen inom Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Stockholm är populäraste destination för bussturismen inom Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Nu är bussturismen kartlagd, i alla fall så som den gestaltade sig förra året. Och det är en lönsam verksamhet. Vinstmarginalen ligger klart över den som gäller bussbranschen i sin helhet. I en färsk rapport som presenterades i samband med Sveriges Bussföretags stämma i Uppsala redovisas en kartläggning av hur svenskarna reste på turistresor med buss i fjol.

Däremot går det av rapporten inte att se hur resandet har utvecklats under åren. Det beror på att årets rapport från Sveriges Bussföretag bygger på att en ny leverantör står för själva kartläggningen. Därför saknas tidsserier bakåt.

Å andra sidan visar rapporten för första gången hur det turistiska resandet med buss fördelar sig mellan traditionella turistbussresor, beställningstrafik och linjetrafik, men där resan görs av turistskäl. Det gör att man får en mer komplett bild av bussturismen.

En turistisk resa definieras som en resa som görs utanför resenärens vanliga omgivning, både övernattningsresor och dagsresor som enkel väg är längre än 50 kilometer.

– Förutsättningarna för våra olika bussresetyper är väldigt olika så det är glädjande att vi nu kan se specifika data som är uppdelade på turisttrafik, beställningstrafik och linjetrafik. Nu kan vi se statistik på de delar som är viktigast för vår verksamhet , kommenterar Daniel Olsson, Ljungskilebuss, i rapporten.

Sammanlagt gjordes förra året 7,5 miljoner turistresor med buss. Det motsvarar 5,6 procent av allt resande i Sverige och ger bussen en fjärdeplats bland färdmedlen efter bil, tåg och flyg. Bland bussresorna dominerar beställningstrafiken med 2,8 miljoner resor. De turistiska resorna med buss uppgick till 2,5 miljoner och turistbussresorna (dvs de arrangerade bussresorna) till 1,8 miljoner resor.

Katedralen i Berlin under årts Festival of Light. Tyskland är den största utländska destinationen för svenska bussturister. Foto: Ulo Maasing.

Katedralen i Berlin under årts Festival of Light. Tyskland är den största utländska destinationen för svenska bussturister. Foto: Ulo Maasing.

Stockholm och Tyskland i topp
90 procent av de turistiska bussresorna görs inom Sverige. Den klart största destinationen för resor inom Sverige är Stockholm med 955 000 resor.

Arrangerade turistresor är den minsta delen av turistresandet med buss. Störst är beställningstrafiken, sedan följer turistresandet med bussar i linjetrafik. Foto: Ulo Maasing.

Arrangerade turistresor är den minsta delen av turistresandet med buss. Störst är beställningstrafiken, sedan följer turistresandet med bussar i linjetrafik. Foto: Ulo Maasing.

Sedan följer Västra Götalands län med 637 000 resor, Stockholms län med 634 000 resor och Göteborgs stad med 628 000 resor.

– Det känns är naturligt att Stockholm är den största destinationen för bussresenärer i Sverige. Samtidigt får vi inte glömma alla utländska resenärer som kommer med framförallt flyg och båt som inte finns med i statistiken. Med dessa resenärer skulle nog Stockholm vara ännu mer dominerade i statistiken, säger Ekmanresors vd Johan Ekman i Sveriges Bussföretags rapport.

Utanför Sverige är Tyskland den största destinationen med 156 000 resor.

Därefter kommer Danmark med 115 000 resor och Norge med 88 000 resor.

Anmärkningsvärt är att Finland utom Åland inte placerar sig på tio-i-topplistan över destinationer men att Turkiet(!) gör det.

När det gäller syftet med bussresan är det vanligast är att besöka släkt och vänner med 1,6 miljoner resor. Det är en följd av att turistresor med linjetrafik räknas in i statistiken och är så omfattande.

På andra plats kommer shopping med 575 000 resor och på tredje plats kommer kulturevenemang med 566 000 resor.

Bussturismen 2014

Av de 7,5 miljoner turistresorna med buss gick 91,3% inom Sverige och 8,7% till utlandet.

37,5% av bussresorna utgjordes av beställningstrafik, 32,9% med linjetrafik, 23,8% med arrangerade turistresor och 5,8% av övriga.

Tio-i-toppdestinationerna i Sverige:
1. Stockholms stad
2. Göteborgs stad
3. Västergötlands län exkl Göteborg
4. Stockholms län exkl Stockholm
5. Skåne län
6. Östergötlands län
7. Dalarnas län
8. Gävleborgs län
9. Västerbottens län
10. Norrbottens län

Tio-i-toppdestinationer utomlands:
1. Tyskland
2. Danmark
3. Norge
4. Frankrike
5. Spanien
6. Åland
7. Storbritannien
8. Turkiet (!)
9. Italien
10. Polen

De flesta resor är korta: den genomsnittliga längden på vistelserna är blott 1,1 dygn. Det vanligaste övernattningssättet är hotell med 2,9 miljoner resor och släkt/vänner med 2,5 miljoner resor.

Mångmiljardindustri
Bussturisterna sätter sprätt på en hel del pengar. Vid en dagsresa spenderar en resenär 920 SEK och vid en övernattningsresa spenderar resenären 974 SEK.

Multiplicerar man de siffrorna med antalet resor framgår det tydligt att bussturismen är en mångmiljardindustri. Räknar man med en genomsnittlig spendersamhet på 950 kronor per person och resa gjorde bussturisterna i fjol av med över 7,5 miljarder förra året.

Bussturismen är i hög grad en småföretagarbransch, framgår det av Sveriges Bussföretags rapport. Av de 613 företag som arbetar med turist- och beställningstrafik har nästan hälften, 293 företag, inga anställda och ytterligare 147 har 1 – 4 anställda. Endast åtta företag har över 100 anställda.

Av landets verksamma bussbolag sysslar 67 % med turist- och beställningstrafik. Men endast 17 % av antalet anställda arbetar inom segmentet.

Jämfört med resten av bussbranschen är lönsamheten god för turist- och beställningstrafikföretagen.

En sammanställning för 408 företag visar på en vinstmarginal på 12 procent på en nettoomsättning på 5,9 miljarder. Varje bussresenär bidrar dessutom till tillväxt inom andra branscher: köpcentra, destinationer, museer, restauranger, teatrar och så vidare.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)