Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Individuella löner för Nettbussförare

Linje 100 mellan Göteborg och Borås är en av de linjer i Göteborgsområdet som körs av Nettbuss. Foto: Ulo Maasing.

Linje 100 mellan Göteborg och Borås är en av de linjer i Göteborgsområdet som körs av Nettbuss. Foto: Ulo Maasing.

Nettbuss i Göteborg är först i landet med en lönemodell som innebär individuell lönesättning för bussförare. Modellen bygger på ofta återkommande medarbetarsamtal oh de återkopplingar som samtalen ger såväl förare som företag. Modellen är unik i bussbranschen där tarifflöner traditionellt är standard, i synnerhet för bussförare.

Det är Svenskt Näringslivs nyhetsbrev som rapporterar om Göteborgsmodellen. Hans Båmsted, organisations- och kommunikationsdirektör på Nettbuss uppger att hanser tydligt hur individuella löner utvecklar arbetet för förarna, breddar arbetsuppgifterna och stimulerar förarna till egna prestationer.

– Kundbemötande, körteknik, säkerhetstänkande, bränsleekonomi. Det finns en mängd faktorer som en chaufför har direkt påverkan på i det dagliga arbetet bakom ratten och som vi gärna omvandlar till delar i prestationslönen. Det är ju faktiskt de som har det yttersta ansvaret för vår kundkvalitet, säger han till Svenskt Näringslivs nyhetsbrev.

Basen i lönemodellen är medarbetarsamtal som hålls en gång i månaden.

– Vi tror på den stora kraften i att få en individuell återkoppling på ditt arbete och att du kan påverka det, även lönemässigt, säger Ann-Charlotte Magnusson på Nettbuss och en av arkitekterna bakom det nya lönesystemet.

Share Dela

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Brunast i ansiktet har en förmåga att vinna. Rapportera inga fel och kör bussen om det är fel på den. Att vägra köra en trafikfarlig buss ”kan” påverka bonusen. Det får inte komma in klagomål mot föraren då sjunker lönen. Gå till jobbet utan ryggrad.

  2. Kapitalismens underbara värld !

  3. I god Nettbuss-anda är givetvis arkitekten gift med koncernchefen. I det bolaget är allt möjligt bara det gynnar chefens plånbok.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)