
Motortillverkaren Cummins laserde på Busworld en ny teknik för att stänga av och sätta på bussars dieselmotorer när bussen stannar och kör igång. Foto: Busworld.
Motortillverkaren Cummins lanserade på Busworld en ny, bränslebesparande teknik för sina dieselmotorer i ISB-serien. Bussens motor stängs automatiskt av när fordonet står stilla och startar igen när bussen ska köra vidare. Tekniken gör det möjligt att minska bränsleförbrukningen för konventionella dieselbussar med 4 – 7 procent enligt Cummins.
Hittills har tekniken endast funnits för dieselelektriska hybridbussar.
Hybridbussar använder el som har genererats vid inbromsningar för att starta motorn på nytt efter att bussen har stått stilla. Den lösning som Cummins har utvecklat för bussar med dieselmotorer bygger på en utvecklad startmotor som klarar 210 000 stopp/starter.
– Det här är den första start/stopp-teknik som har lanserats för konventionella bussar, förklarade Kartik Ramanan, vd för Cummines Glibal Bus Engines, på företagets presskonferens på Busworld.
– Vi har utvecklat ett systems om ger 4 – 7 procents bränslebesparing utan några större investeringar för bussföretaget, samtidigt som det svarar upp mot hållbarhetskraven för stadsbussar. I stadstrafik kan en buss stanna en gång i minuten. Därför har vi ändrat på flera komponenter i motorerna som vi nu validerar för fyra miljoner stopp och starter.
Under det fjärde kvartalet i år kommer den nya tekniken att finnas i 100 bussar. Cummins ska sedan noga följa hur dessa fungerar innan man går upp i full produktion i mars nästa år.
– Resultaten hittills har varit utmärkta. Förutom 4 – 7 procents bättre bränsleekonomi och utsläpp av koldioxid minskar utsläppen av NOx, kväveoxid, med 30 – 40 procent, framhöll Kartik Ramanan.
Lämna ett svar