
Nya Scania Interlink. Scania har i år ökat sin marknadsandel på den europeiska bussmarknaden. Foto: Scania.
Scania har ökat sin marknadsandel i Europa när det gäller bussar. Den ligger nu på 6,8 procent, jämfört med 5,1 procent 2014. Det framgår av Scanias delårsrapport som presenterades på tisdagen och som avser de första nio månaderna för året. Orderingången för bussar var lägre än samma period föregående år.
Scanias orderingång för bussar minskade totalt sett med 9 procent till 4 837 (5 293) enheter under första nio månaderna 2015 jämfört med motsvarande period 2014. Siffror inom parentes avser motsvarande period i fjol.
Scania har ökat sin marknadsandel inom bussar i Europa som nu ligger på 6,8 procent för årets första nio månader, jämfört med 5,1 procent motsvarande period 2014 .
I Europa sjönk orderingången till 288 (418) enheter för tredje kvartalet främst hänförligt till Norge. Jämfört med tredje kvartalet 2014 minskade orderingången med 47 procent i Latinamerika till 294 (553) enheter, främst hänförligt till en minskad efterfrågan i Brasilien och Mexiko. I Asien sjönk orderingången till 267 (306) bussar jämfört med tredje kvartalet 2014. Orderingången i Afrika och Oceanien minskade till 250 (327) bussar.
Scanias leveranser av bussar uppgick till 1 624 (1 645) enheter under det tredje kvartalet. I Europa ökade leveranserna med 42 procent till 453 (319) enheter i jämförelse med tredje kvartalet 2014. I Latinamerika var leveranserna ned med 22 procent till 510 (651). I Asien steg leveranserna med 11 procent till 443 (399) medan leveranserna av bussar i Afrika och Oceanien sjönk under tredje kvartalet till 197 (242) enheter. Leveranserna till Eurasien minskade till 21 (34) enheter.
Nettoomsättningen för bussar steg med 28 procent under de första nio månaderna 2015 till 6 470 miljoner kronor (5 049). Under tredje kvartalet ökade omsättningen med 28 procent till 2 126 miljoner kronor. (1 658).
Lämna ett svar