
En del av den svenska delegationen vid årets Nordosteuropaworkshop, arrangerad av Tyska turistbyrån. Foto: Ulo Maasing.
För bussturister från Sverige till utlandet är Tyskland det största destinationslandet – och turismen från Sverige till Tyskland växer snabbt. Men det är inte bara svenskar som lockas av Tyskland. Turismen till Tyskland har hittills i år slagit nytt rekord. Framgångarna bildade också bakgrund till Tyska turistbyråns årliga workshop för Nordosteuropa som hölls i veckan i Tallinn.
Det var starka siffror för resandet till Tyskland som DZT:s nye Nordosteuropachef Bo Schou Lauridsen kunde presentera i samband med workshopen. DZT, Deutsche Zentrale für Tourismus, är den nationella, tyska turistbyrån.
Under årets första åtta månader ökade antalet svenska övernattningar i Tyskland med 4,8 procent till totalt 1 230 512. Totalt gjordes under perioden 54,4 miljoner utländska övernattningar i landet. Det är 2,9 miljoner fler övernattningar än under samma tid förra året, en ökning med nästan 5,5 procent.
Och nytt rekord.
DZT fortsätter med att arbeta med teman för att utveckla turismen till landet. Nästa år är temat natur, något som knappast är vad de flesta svenskar associerar med landet.
– Men faktum är att vi har väldigt mycket naturupplevelser att erbjuda, och att naturen är lättillgänglig. Man behöver inte köpa vandrarkängor för att komma ut i naturen, skämtade Bo Schou Lauridsen.
År 2017 tillägnas 500-årsminnet av att Martin Luther i oktober 1517 spikade upp sina teser på dörren till slottskyrkan i Wittenberg.
På årets Nordosteuropaworkshop i Tallinn deltog 25 tyska säljare och ett 80-tal inköpare från de nordiska och baltiska länderna. Här nedanför hittar Du några bilder från årets workshopen.

Barbara Schwartz från Lübeck und Travemünde Marketing diskuterade med Sandra Sjulmark från Blåklintsbuss och Lisa Jörgensen från Cities+Tours. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar