Region Örebro län är på väg att grovt missa det mål man en gång satte upp om ett fördubblat kollektivresande till år 2020, jämfört med 2006. Det betyder att regionen ansluter sig till andra regioner med måttlig resandeökning, samtidigt som kostnaderna för kollektivtrafiken skenar. Siffror från Trafikanalys visar att antalet kollektivresor i Örebro län från 2007 till 2014 endast ökade med 2,8 procent.
Även kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet (i praktiken bilen) är i stort sett oförändrad. Resandeökningen i kollektivtrafiken motsvarar i stort sett befolkningsökningen. Samtidigt rusar kostnaderna i höjden. Sedan 2007 har kostnaderna för kollektivtrafiken i regionen ökat med 60 procent.
Mats Gunnarsson(MP) är ordförande i nämnden för samhällsbyggnad i region Örebro, den politiska instans som har ansvaret för kollektivtrafiken. Till ETC Örebro förklarar han utvecklingen med att man inte nått ut med information om kollektivtrafiken.
– Vi lägger väldigt mycket pengar på själva trafiken, men inte så mycket på information, kommunikation och beteendepåverkan. Vi skulle behöva lägga mycket mer pengar på att nå ut till människor med vilka möjligheter som finns, vad det kostar och hur det fungerar.
Dessutom menar han att det tar tid för människor att vänja sig vid förändringar i trafiken.
Lämna ett svar