Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafikreklam om tusen anledningar till att bilister inte åker kollektivt

VasttrafikkampanjBland västsvenskarna är det 92 procent som gillar kollektivtrafik.Men bara 27 procent åker kollektivt regelbundet. Det visar en undersökning som Västtrafik har gjort. För att locka nya kunder tar Västtrafik nu hjälp av inbitna bilister som i fem reklamfilmer får tala om varför de väljer bilen – och för att få dem till bussen eller tåget istället.

Under oktober får 200 000 utvalda bilister i hela Västtrafiks område chansen att ansöka om gratis provåkning med Västtrafik.

Inför kampanjen har Västtrafik frågat västsvenskarna om deras tankar och attityder kring att åka kollektivt. Resultatet visar att hela 92 procent gillar kollektivtrafiken – men bara 27 procent åker kollektivt regelbundet.

– Vi vet att det finns många som vill resa mer kollektivt för att slippa saker som bilköer, trängselskatt och parkeringsavgifter. Genom att erbjuda två veckors resor vill vi göra det lättare att prova, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Den här gången tar Västtrafik hjälp av bilisterna själva. Till grund för kampanjen ligger ett hundratal intervjuer med mer eller mindre inbitna bilister, som ger sina egna förklaringar till varför de inte reser kollektivt. Några av deras förklaringar skildras i filmklipp som nu släpps i digitala och sociala medier.

– Intervjuerna med bilister visar att det finns tusen anledningar att inte åka kollektivt, men att en del av dem inte är helt rationella. Vi tror att många kommer känna igen sig i filmerna och vill ge dem en god anledning att våga prova, säger Maria Björner Brauer.

Här hittar du samtliga fem reklamfilmer från västtrafik:

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)