Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Få kommuner får ta smällen när SL slaktar

När Arriva i vintras gjorde stora nerskärningar i busstrafiken i norrort i Storstockholm tillföll besparingarna företaget. Nu drabbas ett fåtal kommuner med gamla trafikavtal när SL går fram med yxan på 133 busslinjer. Foto: Ulo Maasing.

När Arriva i vintras gjorde stora nerskärningar i busstrafiken i norrort i Storstockholm tillföll besparingarna företaget. Nu drabbas ett fåtal kommuner med gamla trafikavtal när SL går fram med yxan på 133 busslinjer. Foto: Ulo Maasing.

Det är ett fåtal kommuner i Stockholms län som får ta hela smällen när SL nästa år ska skära ner trafiken på 133 busslinjer för att spara 100 miljoner kronor.  Anledningen är att många av SL:s trafikavtal med bussoperatörerna innebär att dessa nästan helt själva bestämmer utbudet, skriver lokaltidningarna Mitti.

Det är i de äldre avtalen som SL har rätt att göra stora förändringar i trafiken. När man börjar skära är det enligt Mitti huvudsakligen områden med äldre avtal som drabbas, trots att Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting har hävdat att man skär ner där det anses påverka resandet minst.

Av de 133 linjer som får glesare trafik eller läggs ner helt är det 127 som har de gamla avtalen. SL:s trafikdirektör Sara Catoni bekräftar för Mitti att Trafikförvaltningen bara utrett besparingar i områden med den äldre avtalsmodellen.

– I de nyare avtalen är det trafikutövarens uppgift att själv effektivisera trafiken utifrån resandet, säger Sara Catoni till Mitti.

Hon pekar också på att Arriva gjorde stora nerskärningar i norrort vid årsskiftet. Men de nerdragningarna gjordes av bussoperatören själv för att spara pengar åt det egna bolaget. Besparingarna kommer varken SL eller skattebetalarna till del.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)