Scania får den 1 januari en ny försäljningsdirektör. Då tillträder Christian Levin tjänsten som chef för Scanias försäljning och marknadsföring. Han ingår sedan 2010 i Scanias verkställande ledning och har en bred bakgrund inom bolagets internationella marknadsorganisation.
Christian Levin blir ansvarig för försäljningen av lastbilar, bussar, industri- och marinmotorer och reservdelar. Han blir också huvudansvarig för utvecklingen av de tjänster som möjliggörs genom Scanias uppkopplade fordon och som effektiviserar transportarbetet och ökar kundernas lönsamhet.
− Våra uppkopplade fordon är tillsammans med marknadens bredaste utbud av lastbilar och bussar för alternativa bränslen viktiga delar i vår strategi att bli ledande inom hållbara transporter, säger han.
Christian Levin efterträder Henrik Henriksson, som den 1 januari tillträder som vd och koncernchef för Scania.
Christian Levin är född 1967 och anställdes vid Scania 1994 efter examen som ingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan och ekonom vid Stockholms universitet.
Sedan 1996 har han innehaft en rad olika chefsbefattningar inom Scanias marknadsorganisation, bland annat som vd för Scania i Schweiz och i Italien. År 2010 utsågs han till Executive Vice President, Commercial Operations med ansvar för den operativa verksamheten vid Scanias globala försäljnings- och servicebolag.
Lämna ett svar