Ale kommun utanför Göteborg inleder samarbete med byggföretagen BoKlok (Skanska/IKEA) och Veidekke om elbusstrafik i samband med att de båda företagen bygger bostäder i Kronogården i Älvängen, Ale. De båda företagen är därmed med i testprojektet när Ale kommun kör elbuss för att utveckla nya kollektivtrafiklösningar mot ett hållbart samhälle.
För ett år sedan startades ett ettårigt försök elbusstrafik i Ale. Det skedde i samarbete med Ale Elförening och Energiteknikcentrum (ETC) i Nol och med stöd av Energimyndigheten, och fordonsleverantören BK Invest. Nu går Ale alltså vidare med sin elbussatsning med bussturen Älvan som invigs på torsdagen.
En undersökning som Ale kommun har gjort visar på starkt positiva reaktioner på elbussatsningen. Bland annat uppger 33 procent av de tillfrågade resenärerna att de har bytt bil mot buss och en majoritet tycker både att det är bekvämt att åka bussen och att det är en bra satsning av Ale kommun.
Madenbussen, som den tidigare kallats, byter namn till Älvan och kommer från 14 december även att trafikera området Kronogården. I samband med utvecklingen av projektet har avtalen med Veidekke och BoKlok slutits där Ale kommun aktivt samarbetar och hittar vägar mot ett hållbarare samhälle. Veidekke och BoKlok deltar med 90 000 kr vardera. Projektet kostar cirka 1 800 000 kr per år, där BK Invest och Energimyndigheten är med och finansierar stora delar.
– För våra invånare är bra och nära kollektivtrafik viktigt! Nästa steg är att Västtrafik kommer med och tar in trafiken i sitt sortiment. Då kan vi tillsammans fortsätta satsa och utveckla bostadsnära kollektivtrafik, säger Paula Örn (S), kommunstyrelsens ordförande i Ale kommun.
Det nya avtalet om Älvan inleder ett starkare samarbete mellan kommun, exploatörer och kollektivtrafik. Kollektivtrafiken är en del av den infrastruktur som behövs vid nybyggnation av områden, precis som infrastruktur för vatten och avlopp.
– Vi är glada att Veidekke och BoKlok vill vara med och ta samhällsansvar. Det är genom sådana här samarbeten vi hittar nya hållbara kollektivtrafiklösningar, säger Mikael Berglund (M), kommunstyrelsens vice ordförande i Ale kommun.
När nya områden planeras med bra busstrafik från start kan byggföretagen ta fram färre parkeringsplatser. Med elbussar försvinner bullerproblemen. Gatorna behöver inte vara extra breda och därmed blir det plats för fler bostäder på samma yta. Då kan vi få till både fler bostäder och bättre kollektivtrafik. Redan idag har Ale kommun täta pendeltågsturer och fem pendeltågsstationer – flest i regionen.
– Det finns regionala mål om att tredubbla antalet tågresenärer i Västra Götaland. Där måste vi i Ale med bra förutsättningar ta täten. Vi vill att människor ska välja den miljövänliga lösningen buss och tåg i stället för att ta bilen, säger Annika Friberg, utvecklingsledare ekologisk hållbarhet i Ale kommun.
Lämna ett svar