Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ridå för stadsbussar från Mercedes

En av de Mercedes-Benz Citaro till tyska Fürth där ridån kan dras ner. Foto: Daimler Buses.

En av de Mercedes-Benz Citaro till tyska Fürth där ridån kan dras ner. Foto: Daimler Buses.

Nu drar Mercedes-Benz bokstavligt talat ner ridån på sin storsäljande stads- och förortsbuss Citaro. Innan jul levererade man nämligen sju Citar lågentrébussar till ett bussföretag i Fürth i Bayern i södra Tyskland. Bussarna är utrustade med luftridåer vid dörrarna – något som är vanligt i butiks- och varuhusentréer men knappast på bussar i Europa.

Kraftiga fläktar ovanför dörrarna blåser ner luft. Vintertid behålls värmen i bussen, sommartid den luftkonditionerade svalkan. Foto: Daimler Buses.

Kraftiga fläktar ovanför dörrarna blåser ner luft. Vintertid behålls värmen i bussen, sommartid den luftkonditionerade svalkan. Foto: Daimler Buses.

Däremot används tekniken på en del håll på bussar i varma eller tropiska klimat. Men nu introduceras alltså lösningen även i Europa.

Särskilda fläktar blåser ner luft i dörröppningen och bildar en luftridå som skiljer varm och kall luft åt – vare sig det är kallt ute och varmt inne i bussen eller hett ute och svalt inne i den luftkonditionerade bussen.

Mercedes pekar på att lösningen har två andra fördelar. Den ena är att luftridån vintertid  bidrar till att smälta eventuell snö och is vid dörrarna och dessutom hålla dörröppningen torrare. Det gör i sin tur att risken för att passagerare ska halka och skada sig minskar. Dessutom motverkar tekniken risken för att bussens fönster immar igen.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)