Busstrafiken längs Norrlandskusten, från Umeå till Haparanda, ska bli fossilfri. Det har nu också landstingsstyrelsen i Norrbotten beslutat och därmed slår man in på samma väg som landstinget i Västerbotten tidigare har gjort. Delar av året ska bussarna längs Norrlandskusten köras på RME, delar av året på HVO.
Tillsammans med bussoperatören Transdev har länstrafiken i de båda Norrlandslänen kommit fram till en lösning som innebär att trafiken körs cirka sex månader om året på RME och sex månader per år på HVO. Anledningen till att man växlar mellan bränslena är att RME klarar en vinterkvalitet ner till -20 grader medan HVO klarar ner till -34 grader.
För landstinget i Norrbotten innebär övergången till fossilfri busstrafik längs Norrlandskusten en kostnadsökning med 216 000 kronor om året.
Det är olämpligt att köra på RME även under halva året. Sommarhalvåret. RME kan skada dieselpumpen, insprutare och spridare. RME drar till sig fukt, och sedan växer bakterier m.m. i tanken på fordonet. Något som liknar snor bildas… Det täpper så småningom igen dieselfiltret…
Kan se rubriken: Vi ställer in trafiken då -34 grader är lägsta tempen för bränslet.
Även ”vanlig” råoljebaserad dieselolja, som är ”blankdiesel” dvs fri från RME behöver bara klara -32 grader C enligt lag… Förr kunde man alltid blanda i jetbränsle / fotogen, 10 till 20 volyms% i dieselolja på vintern. Det går inte nuförtiden… Den höga Svavelhalten i fotogen förstör katalysatorerna i avgassystemen på bussarna. Lösning: Kör äldre bussar utan katalysator, eller ta bort dem om det blir riktigt kallt. Blanda i fotogen. Eller kör på EcoPar. Ett ultra-rent syntetiskt drivmedel, liknar HVO i renhet. Klarar -42 till -47 grader C.