Lokaltrafiken i staden Saarlois i sydvästra Tyskland har tagit emot en leverans av sju Scania Citywide tolvmeters stadsbussar med lågentré. Det är det kommunägda KVS GmbH som i januari ska sätta in bussarna i trafik i staden och regionen.
Företaget trafikerar ett 40-tal stads- och regionlinjer med 72 egna bussar och 60 bussar från underleverantörer. Företaget arbetar med 100-procentig kostnadstäckning.
De aktuella bussarna är utrustade med Scanias stående 9-liters euro 6-diesel DC09 113 på 280 hästkrafter. De luftkonditionerade kan ta upp till 82 passagerare, varav 39 på fast monterade stolar och två på fällbara stolar. Mittdörrarna är utrustade med rullstolsramp.
Om Scania-bussarna körs på HVO så blir de fossilfria också. Det skulle tyskarna gilla. 🙂 När skaffar sig något tyskt oljebolag en licens från Neste Oil och / eller från någon av deras samarbetspartners, och börjar producera HVO? Tyskland har regionalt ”för mycket” el pga ”energievände”. Av billig el i överskott + vatten kan vätgas (H2) tillverkas. Av fett avfall från rapskakor, från gatukök och restauranger, m.m. och av vätgas kan HVO tillverkas mha katalytiska processer.