2015 kommer troligen att bli ännu ett rekordår för utländsk turism i Sverige, konstaterar VisitSweden som marknadsför Sverige som resmål i tolv länder. Redan i oktober överträffades fjolårsresultatet för övernattningar från utlandet. Enligt VisitSweden beror det bland annat på att fler upplevelser i Sverige intresserar en internationell publik.
Från januari till och med oktober registrerades nästan 13,9 miljoner övernattningar från utlandet på bland annat hotell och campingplatser i hela Sverige. Det är 1,2 miljoner, eller 10 procent, fler övernattningar jämfört med samma period 2014. Det visar statistik från SCB och Tillväxtverket.
– En orsak till den starka tillväxten är att destinationer i Sverige blivit mer intressanta för utländska målgrupper, men även effektiv marknadsföring och förbättrad tillgänglighet har bidragit. Bakom de positiva siffrorna ligger ett hårt dedikerat arbete i besöksnäringen, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.
Samtidigt återhämtar sig ekonomier i flera länder, vilket gjort att fler människor prioriterar en utlandsresa och förbättrad tillgänglighet med flyg från Kina, Storbritannien och USA börjar ge effekt. Även resetrender påverkar resebesluten. En kraftig återhämtning från Danmark kan delvis bero på att danskarna har mer pengar att spendera i Sverige.
Från januari till och med oktober ökade de tre största utlandsmarknaderna, Norge, Tyskland och Danmark, med sammanlagt 641 000 övernattningar till totalt 7,2 miljoner.
Lämna ett svar