Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Minskad försäljning men bättre lönsamhet för största busstillverkaren

Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, minskade antalet sålda bussar och chassier förra året, men ökade samtidigt lönsamheten. Foto: Daimler Buses.

Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, minskade antalet sålda bussar och chassier förra året, men ökade samtidigt lönsamheten. Foto: Daimler Buses.

Västvärldens största busstillverkare, Daimler Buses, redovisar en minskad försäljning av bussar under fjolåret, jämfört med året innan. Däremot ökade Daimler Buses (där bland annat Mercedes-Benz och Setra bussar ingår) lönsamheten. Det framgår av Daimlerkoncernens bokslutsrapport som presenterades på torsdagen.

Daimler Buses sålde under fjolåret 28 100 bussar och busschassier globalt. År 2014 var antalet 33 200. Daimlers koncernledning förklarar nergången med den ekonomiska krisen i Brasilien som har varit en av de stora bussmarknaderna för Daimler.

Försäljningen av kompletta bussar i Västeuropa utvecklades dock positivt och eftersom lönsamheten när det gäller dessa är bättre än för chassier minskade visserligen Daimler Buses totala omsättning i fjol men samtidigt ökade lönsamheten.

Omsättningen uppgick till 4,1 miljarder euro i fjol jämfört med 4,2 miljarder euro året innan.

Rörelseresultatet, alltså det som brukar kallas EBIT, blev för 2015 214 miljoner euro. Det är nio procent bättre än 2014 års rörelseresultat på 197 miljoner euro.

Daimlerledningen räknar med att Daimler Buses ska kunna behålla sin marknadsledande ställning för bussar över åtta ton även i år och antyder att det bland annat kommer att ske genom man presenterar ”innovativa och högkvalitativa nya produkter”.

Totalt räknar man med att antalet sålda bussar och chassier kommer att landa på samma nivå som 2015.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)