Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Estniskt IT-företag säljer Transdevs expressbussar

Isilines är Transdev snabbt växande expressbusstrafik i Frankrike och grannländerna. Nu satsar man på ett avancerat system för biljetthanteringen, Tpillet. Foto: Isilines.

Isilines är Transdev snabbt växande expressbusstrafik i Frankrike och grannländerna. Nu satsar man på ett avancerat system för biljetthanteringen, Tpillet. Foto: Isilines.

Det estniska IT-företaget Tsolutions har vunnit ett stort avtal med den franskägda transportjätten Transdev. Tsolutions ska utveckla ett biljettsystem för Transdevs snabbt växande expressbusstrafik. Systemet bygger på Tpillet (=Tbiljett) som det estniska företaget har utvecklat och som används av en rad bussoperatörer i Estland.

Tsolutions ingår i den familjeägda estniska företagsgrupen Mootor Grupp som i svensk bussbransch är mest känd genom Busland – ett företag som renoverar och rekonditionerar bussar och som har en lång rad kunder bland svenska, norska och finska bussföretag.

Mootor Grupp har en bred verksamhet inom bussbranschen och driver bland annat en omfattande expressbusstrafik, både i Estland och internationellt. Man kör också stadstrafiken i Tartu, har ett företag för bussgods och äger och driver busstationen i Tallinn. Tpillet är ett konkurrensneutralt system som används av såväl Mootor Grupps expressbussföretag som av andra expressbussföretag i Estland.

Biljettsystemet Tpillet ska nu införas på Transdev långväga expressbusslinjer under varumärkena Eurolines och Isilines i Frankrike, Nederländerna, Belgien, Portugal, Tyskland och Tjeckien.

Isilines bildades av Transdev häromåret i samband med att marknaden för långväga busstrafik avreglerades i en lång rad länder på kontinenten.

Andres Osula är vd för Tsolutions. Här stpr han vid Tpillets biljettautomater på Tallinns busstation. Foto: Ulo MAasing.

Andres Osula är vd för Tsolutions. Här stpr han vid Tpillets biljettautomater på Tallinns busstation. Foto: Ulo MAasing.

Parterna vill inte avslöja ordervärdet, men för Tsolutions innebär den att företaget kan komma att fördubbla antalet medarbetare, från dagens 25. Ordern innebär att Tsolutions och Transdev har skrivit ett långtidsavtal som innebär att Tpillet utvecklas och implementeras för Transdevs expresstrafik, liksom för support av systemet.

– All biljetthantering för Transdevs expresstrafik kommer att hanteras genom det biljettsystem som vi har utvecklat i Estland. Dessutom kommer vi som strategisk partner att ansvara för systemet under hela dess livstid, säger Andres Osula, vd för Tsolutions.

Unikt betalsystem
Företaget har också utvecklat ett unikt och prisbelönt betalsystem för lokaltrafik, Jiffi, som vi tidigare har presenterat utförligt. Systemet gör att resenärer som har en smart mobiltelefon eller smart klocka som exempelvis Apple Watch kan bara kliva på och av bussen och automatiskt betala resan med full integritet. Men systemet öppnar för mycket annat. Föräldrar kan se till att barnen alltid har respengar så att de kan ta sig hem, nya samarbeten mellan kollektivtrafik och näringsliv blir möjliga, trafikföretagen får enkelt möjlighet till maximal flexibilitet i prissättningen och så vidare.

Tpillet har förutom i Estland redan i all tysthet redan introducerats i en rad länder som Lettland, Litauen, Polen, Ungern, Österrike, Ryssland, Vitryssland, Finland, Bulgarien och Hongkong. Tsolutions system används idag av drygt 40 bussföretag.

Från bussföretag till IT-företag
För Tsolutions innebär samarbetet med Transdev att man får en möjlighet till en kraftig expansion på exportmarknaderna när det gäller olika e-lösningar. Därmed följer också att företaget räknar med en kraftig tillväxt och en fördubblad personalstyrka.

Den estniska mjukvaruplattformen kommer stegivs att introduceras av Transdev med början under våren nästa år.

– En av våra konkurrensfördelar är att vi inte har börjat från scratch när det gäller tt utveckla våra system. Istället har vi utvecklats från att vara en bussoperatör till ett IT-företag. Vår bakgrund i Mootor Grupp gör att vi har en god kunskap om kollektivtrafiksektorns kommersiella villkor, säger Andres Osula.

Taggat som: , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)