Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mindre försäljning, ökad lönsamhet för största busstillverkaren

En stark efterfrågan på kompletta bussar lyfter Daimler Buses´ resultat.  Nyligen tog det polska bussföretaget Raf Trans emot en leverans på 60 Mercedes-Benz Tourismo och tre Setra ComfortClass 500 turistbussar. Foto: Daimler Buses.

En stark efterfrågan på kompletta bussar lyfter Daimler Buses´ resultat. Nyligen tog det polska bussföretaget Raf Trans emot en leverans på 60 Mercedes-Benz Tourismo och tre Setra ComfortClass 500 turistbussar. Foto: Daimler Buses.

En svag efterfrågan i Latinamerika gjorde att Europas största busstillverkare Daimler Buses´ försäljning minskade kraftigt under det första kvartalet i år. Det framgår av Daimlerkoncernens kvartalsrapport som presenterades på fredagen. I Daimler Buses ingår bland annat Mercedes-Benz och Setra bussar.

Försäljningen av kompletta bussar och chassier minskade från 5700 enheter under det första kvartalet 2015 till 4800 enheter i år. Daimler förklarar nergången främst med en mycket svag efterfrågan i Latinamerika.

Denna kunde inte vägas upp av den fortsatt starka efterfrågan som företaget upplever när det gäller kompletta bussar i Västeuropa. Här har Daimlers bussdivision sålt nio procent fler bussar än under fjolårets första tre månader. Det kan jämföras med en nergång på 26 procent i antal sålda enheter i Latinamerika exklusive Mexiko.

Daimler Buses omsättning minskade från 877 miljoner euro (8 miljarder SEK) första kvartalet i fjol till 830 miljoner euro (7,6 miljarder SEK) i år.

Trots den minskade försäljningen och omsättningen ökade Daimler Buses rörelseresultatet under det första kvartalet till 39 miljoner euro (357 miljoner SEK) i år mot 34 miljoner euro (312 miljoner SEK) förra året. Daimler pekar på efterfrågan på helbyggda bussar, en positiv produktmix i Europa och valutakurseffekter som förklaring till det bättre resultatet.

I kvartalsrapporten skriver Daimler att man räknar med att bussdivisionen ska sälja lika många enheter som i fjol. Man bygger sin prognos på den starka utvecklingen för kompletta bussar i Europa, samtidigt som man förväntar sig en fortsatt betydande nergång i Latinamerika.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)