Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sex miljarder i resegarantier – en miljon utbetald

Dagens system för resegarantier håller inte, skriver Sveriges Bussföretag. Foto: Volvo Bussar.

Dagens system för resegarantier håller inte, skriver Sveriges Bussföretag. Foto: Volvo Bussar.

Dagens system när det gäller resegarantier fungerar inte. Förra året ställde drygt 2400 researrangörer sex miljarder kronor i resegarantier. Men samtidigt togs bara tre arrangörers garantier i anspråk. Totalt betalades 1,1 miljon ut till resenärer. Det är lite mindre än 0,02 procent av de ställda garantierna. Det skriver Sveriges Bussföretag till den utredning om just nu pågår inför ett nytt EU-direktiv om paketresor och en översyn av systemet med resegarantier.

– Förutom att relationen mellan garantier och utbetalade belopp är extrema så kräver bankerna garantier för resegarantierna som för andra lån vilket gör att bussresearrangörerna belastas dubbelt, skriver bussföretagen och fortsätter:

– Lägger man till den administrationskostnad som Kammarkollegiet har på ca 3 681 000 SEK om året för sin verksamhet så förstår alla att nuvarande ordning inte är fungerande för bussresearrangörer eller andra researrangörer.

Den sista augusti ska utredningen vara klar med sitt förslag som då ska skickas ut på remiss. Redan nu vill dock bussföretagen påverka utredningen. Man presenterar därför i sitt brev till utredningen ett antal punkter som man vill att utredningen ska ta hänsyn till.

• Sverige kan behålla systemet med paketreselagen och resegarantisystemet som två separata delar även om EU-direktivet gäller båda delarna.

• Sverige bör ta hänsyn till den europeiska harmonisering som direktivet förespråkar. Idag är den svenska lagstiftningen hårdare.

• Det vore olyckligt om researrangörer från andra Europeiska länder etablerar sig i Sverige och hänvisar till sitt ursprungslands lagstiftning som ger dem konkurrensfördelar gentemot svenska bussresearrangörer.

• Framtidens system bör vara enkelt och lättadministrerat vilket skapar tydliga förutsättningar för både bussresearrangörer och resenärer.

• Dagens system är svåradministrerat. Det skapar onödiga administrativa kostnader hos researrangörerna och kammarkollegiet.

• Dagens system är trögt vilket inte är bra för varken bussresearrangörer eller resenärer som eventuellt drabbas av bussresearrangörers obestånd på något sätt.

• Framtidens system bör vara mer ekonomiskt rättvist, effektivt och undvika höga inträdesbarriärer.

• Idag finns ingen koppling mellan de kostnader som bussresearrangörer måste ligga ute med via dyra och kapitalbindande bankgarantier och de utbetalningar som har utbetalats när något har gått fel för resenärerna.

• De trösklar som idag finns för att komma in på marknaden via höga kostnader för resegarantier bör minskas dramatiskt.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)