Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Swebus grönare än Nettbuss

GreenSwebus är för tredje året i rad landets grönaste varumärke när det gäller expressbussar. Nettbuss är det näst grönaste. Men det är också de enda två bussföretag som ingår i den årliga undersökning från konsultföretaget Differ där tusen konsumenter bedömer varumärken ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.

Swebus är bästa bussföretag i undersökningen som omfattar elva persontrafikföretag.   Det är konsultföretaget Differ som för sjunde året i rad har undersökt vilka varumärken som konsumenterna tycker är grönast. Totalt har drygt 1000 personer från hela landet, i åldrarna 15-74 år, varit med och bedömt 86 av de största varumärkena i Sverige, varav elva som gäller persontransporter.

Båda bussföretagen har dock fått sämre betyg än i fjol, 3,9 respektive 3,6 på en sjugradig skala, vilket innebär att de får ett sämre betyg än ”varken grönt eller inte grönt” när det hur de uppfattas miljömässigt.

Swebus stolta pressmeddelande om sin placering påminner dock om en berättelse hur den sovjetiska nyhetsbyrån TASS under det kalla kriget rapporterade om en tävling mellan en amerikansk och en sovjetisk bil.

Den amerikanska bilen vann. Och TASS rapporterade naturligtvis resultatet: ”Den sovjetiska bilen kom på en hedrande andraplats medan den amerikanska placerade sig näst sist”.

Här är de elva transportföretagens placeringar i Differs undersökning. Lägsta betyg, 1, markerar att kunderna inte anser att företaget är det minsta grönt, medan högsta betyg 7 betyder ”mycket grönt”.

1  SJ, 4,8
2  Snälltåget, 4,2
3  Swebus, 3,9
4  SAS, 3,6
5  Viking Line, 3,6
6  Nettbuss, 3,6
7  Stena Line, 3,5
8  Scandlines, 3,5
9  Tallink Silja, 3,5
10 Norwegian, 3,3
11 Malmö Aviation, 3,3

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)