Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva anklagas för att bryta mot kollektivavtal

Nya stormvindar kring Arriva. Foto: Ulo Maasing.

Nya stormvindar kring Arriva. Foto: Ulo Maasing.

Arriva, som kör en stor del av busstrafiken i norra Storstockholm samt på Mälaröarna, anklagas för att systematiskt bryta mot kollektivavtalen. Lokaltidningen Mitti har tagit del av scheman för 20 bussförare i norra Storstockholm. I sjutton fall bröt Arriva mot kollektivavtalet, skriver Mitti. Mitti har också tagit del av en mailkonversation från i januari där en  chef uppmanar två anställda att int tala med facket om de upplever problem med arbetsmiljön. Arriva tillbakavisar kritiken.

Mitti har talat med flera förare som hävdar att brotten mot kollektivavtalet sker både regelbundet och systematiskt. De vill dock inte framträda med namn.

– Protesterar man eller går till facket får man inga fler tider, säger en förare till Mitti.

Flera hundra av förarna har så kallad allmän visstidsanställning. Ofta arbetar de motsvarande heltid, men saknar fasta scheman och är inte garanterade jobb. Arriva kan när som helst sluta ge dem tider.

Mitti konstaterar att flera förare endast får omkring nio timmars vila mellan sina arbetspass och att de så kallade ramtiderna på högst tretton timmar överskrids. I ett fall hade en förare en ramtid på sjutton och en halv timma under ett pass i oktober förra året. Den anställde började sitt pass halv fem på morgon och slutade det klockan tio på kvällen.

Fackförbundet Kommunals förhandlingssamordnare för Arriva i Stockholms län, Andreas Moberg, karakteriserar företaget som ”en skam för branschen”. Enligt honom har företaget inte velat lämna ut scheman.

– I bästa fall handlar det om ett omfattande slarv och i sämsta på ett systematiskt utnyttjande av människor som står i stark beroendeställning till arbetsgivaren, säger Andreas Moberg till Mitti.

Arriva tillbakavisar kritiken och hävdar att man följer reglerna när man schemalägger förare.

– Det kan finnas något enstaka undantag men då har vi kommit överens med kommunal. Till 99,8 procent så följer vi avtal och regler, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius till Mitti.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Inte nog med att man bryter mot kollektivavtal. Man bryter mot kör och vilotider. Vilket borde medföra lagföring.

    3 kap. Återkallelse av trafiktillstånd

    Gemensamma bestämmelser

    1 § Om det i den yrkesmässiga trafiken eller i övrigt vid driften av
    trafikrörelsen har förekommit sådana missförhållanden att
    tillståndshavaren inte kan anses lämplig att fortsätta verksamheten,
    skall tillståndet återkallas. Om missförhållandena inte är så
    allvarliga att det finns skäl för återkallelse men det finns anledning
    att anta att frågan om återkallelse kommer att tas upp till prövning
    om rättelse inte sker, skall tillståndshavaren tilldelas en varning. Lag (1984:83).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)