Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva avvisar kritik om arbetstider och trasiga bussar

Arriva tillbakavisar uppgifter om brott mot kollektivavtal, trasiga bussar med mera. Foto: Ulo Maasing.

Arriva tillbakavisar uppgifter om brott mot kollektivavtal, trasiga bussar med mera. Foto: Ulo Maasing.

Buss- och tågoperatören Arriva tillbakavisar idag den kritik som riktats mot företaget genom artiklar i lokaltidningen Mitti och som vi har refererat. Kritiken har hävdat att Arriva inte följer kollektivavtalet, skickar ut undermåliga bussar i trafik och har dåliga kontakter med facket.

– Det är ytterst allvarliga anklagelser och många känner inte igen den bild som målas upp av vår verksamhet. Samtidigt vill jag betona att vi är ett företag med högt i tak och alla våra medarbetare ska känna sig trygga med att gå till sin chef om de har frågor eller känner oro kring sitt arbete, säger Pelle Bjurenborg, divisionsdirektör buss hos Arriva.

Han hävdar att ledning och ansvariga inom bussdivisionen ser allvarligt på anklagelserna och har vidtagit åtgärder för att säkerställa att det inte finns grund för den här typen av systematiska fel.

– Till att börja med vill jag säga att det inte förekommer några systematiska frånsteg från kollektivavtalet. För att säkerställa det har vi också gjort en egen utredning av timanställda bussförares scheman det senaste året och den utredningen visar att det inte förekommer några sådana systematiska avvikelser.

Arriva uppger att man har hållit möten med berörda depåer och ansvariga inom divisionen för att diskutera aktuella rutiner och processer.

– När det gäller våra bussar så klarar 98 procent av Arrivas bussar första besiktningen hos bilprovningen vilket är otroligt bra, säger Pelle Bjurenborg.

– De uppfyller också alla funktionskrav som ställs på dem. Det finns ingen anledning för oss att arbeta systematiskt på det sättet med att skicka trasiga bussar i trafik. Det accepteras helt enkelt inte av våra resenärer och att vi skulle riskera våra resenärers säkerhet på det sättet känns för mig främmande.

Bjurenborg tar även upp Arrivas relationer till facket och uppger att man har tagit kontakt med Kommunal för en dialog kring de specifika frågorna. Kommunal gör också en egen kontroll av timanställdas schemaläggning.

Att SL skulle inleda en undersökning mot Arriva stämmer heller inte, framhåller företaget. Däremot gör man redan idag oannonserade inspektioner som en del av avtalet och någon annan utredning är inte aktuell framhåller Arriva, tvärt emot vad SL:s informationschef Suss Forssman Thullberg uppgett för Mitti.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)